Twinkle | Digital Commerce

Hoe hoog wordt de boom van Amazon.nl?

2020-01-15
1000562
  • [onderzoek]
  • 3:40

2020 is het jaar waarin Amazon naar alle waarschijnlijkheid echt groot in gaat zetten op de Nederlandse markt. Bedrijven zijn de afgelopen maanden warm gemaakt om te verkopen op het Nederlandse platform van de Amerikaanse gigant. Wordt Amazon in Nederland ook zo oppermachtig?

In andere landen is Amazon steevast te zien tussen de grootste e-commercebedrijven. Iets wat er, gezien de investeringsdrift van het bedrijf, ook in Nederland aan zit te komen, verwacht managing director Tim van der Bilt van Maze-One, een bureau gespecialiseerd in marketingdiensten op Amazon. ‘Amazon gaat hoge ogen gooien met het totaal geïntegreerde pakket van diensten als Prime, Alexa en muziekstreaming, maar ook met de breedte en diepte van het assortiment. De keuze is door het grote aantal bestaande aanbieders uit de hele wereld gigantisch. Het is niet voor niets dat Amazon in de Verenigde Staten meer search queries op producten heeft dan Google. De consument gaat direct zoeken op Amazon vanwege het grote aanbod.’

Ook Mark Bakker van Googleshoppingspecialist.nl ziet een grote rol voor Amazon in het Nederlandse e-commerce landschap. ‘Zeker wanneer Amazon het juiste productaanbod heeft dat aansluit bij de zoektocht naar een concurrerende prijs.’ Toch denkt hij dat de grote Nederlandse webwinkels niet zomaar opzij worden gezet door de consument. ‘Want Nederlanders zijn over het algemeen trouw aan de grotere spelers van dit moment. Maar als Amazon ook prijstechnisch aantrekkelijker is dan andere aanbieders in Nederland, kan dit wel eens voor een verschuiving gaan zorgen.’

Spierballen

Een ander aspect dat de komst van Amazon naar Nederland met zich meebrengt is de concurrentie binnen de platformeconomie. In Nederland is op dit moment bol.com het grootste platform, maar wat gaat er gebeuren als Amazon zijn spierballen laat ziet? Kiezen verkopers dan voor Amazon of bol.com? Of juist allebei? Dat laatste valt volgens ceo Jorrit Steinz van ChannelEngine zeker niet uit te sluiten. Hij verwacht wel dat de concurrentiestrijd in Nederland groter zal worden. ‘Door Amazon.nl wordt het gemakkelijker voor buitenlandse partijen om ook in Nederland te verkopen. Bol.com was tot nu toe terughoudend in het toevoegen van buitenlandse verkopers, tenzij zij goede Nederlandse support bieden. Met meerdere spelers zullen de fees die marketplaces rekenen wat meer naar elkaar toetrekken en dat is weer gunstiger voor de verkopers en uiteindelijk ook de consument. Een concreet voorbeeld is dat bol.com nu nog 99 cent plus een percentage van de omzet factureert, terwijl Amazon alleen een percentage vraagt.’

Zichtbaarheid

Wie in ieder geval openstaat voor verkopen op Amazon.nl is Beerwulf. De online bierverkoper is al actief op bol.com en Amazon.de en kijkt uit naar de komst van Amazon naar Nederland, vertelt marketingmanager Marc Scholten. ‘De aanwezigheid op marketplaces doe je niet alleen voor de verkopen, maar ook voor de zichtbaarheid. In sommige landen zijn de marketplaces het belangrijkste startpunt van een online customer journey. Dan wil je daar wel bij zitten. Wij gaan ongetwijfeld een deel van het assortiment aanbieden op Amazon.nl. Dat doen we momenteel ook bijvoorbeeld in Duitsland. De vraag is wel in welke vorm en of er ook in Nederland meteen alcoholhoudende dranken verkocht kunnen worden. De contacten daarover lopen.’

Amazon versus bol.com

Over het algemeen wordt de komst van Amazon dus gezien als een mogelijke bedreiging voor grote webspelers, maar ook als een kans voor kleinere webshops die hun naamsbekendheid willen vergroten. En op dat laatste vlak moeten retailers ook uitkijken bij Amazon, stelt Van der Bilt. ‘Voor e-commerce spelers die geen eigen merken voeren maar een wederverkoper zijn, van bijvoorbeeld speelgoedmerken, zal de prijsdruk door het enorme aantal grote verkopers op Amazon groot zijn. Daarnaast moeten merken scherp zijn op imitatie en namaak op het platform van Amazon. De webreus treedt hier weliswaar hard tegen op, maar doet dit reactief. Het is dus zaak dat merken actief hun merk en IP-adres beschermen met tools die daarvoor bestemd zijn.’ Volgens Steinz is dat niet het enige vlak waar partijen als bol.com een voorsprong hebben ten opzichte van Amazon. ‘Amazon maakt niet altijd vrienden met de verkopers die inmiddels voor de grootste omzet op hun platform zorgen. Dat zal ook met de schaalgrootte van het aantal sellers te maken hebben. Hier heeft bol.com in elk geval nu nog een streepje voor. Bol.com loopt toch wat meer voorop in de manier waarop het met verkopers en integration partners samenwerkt.’

Voor Scholten is het in elk geval van belang dat de verschillende grote marketplaces overzicht houden binnen het aanbod en dat ze voor een soepele customer journey zorgen. ‘Persoonlijk vind ik het af en toe echt een chaos met zoveel opties en aanbieders binnen een voor mijn gevoel kleine categorie. Maar over het algemeen denk ik dat Nederland zeker nog niet aan zijn top zit, qua marketplaces. Er is nog veel groeiruimte. De tijd zal leren hoe dit zich binnen verschillende productgroepen gaat ontwikkelen.’