Twinkle | Digital Commerce

Amazon hoeft niet telefonisch bereikbaar te zijn

2019-07-10
1000562
  • 1:01

Het is Amazon en andere handelsplatformen niet verplicht om telefonisch bereikbaar te zijn voor klanten, zolang er maar andere manieren worden aangeboden om met klanten te communiceren.

Dat is de uitspraak die het Europese Hof van Justitie vandaag deed naar aanleiding van een eerder aangespande rechtszaak door de Duitse consumentenbond. Die vond dat de Amerikaanse retailer bij zijn Duitse tak niet op een correcte en duidelijke manier communiceert over de contactinformatie. Giovanni Pitruzzella, advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie, liet eerder al weten dat het niet verplicht was voor online handelaren om telefonisch bereikbaar te zijn voor consumenten. Maar dat klanten wel de beschikking moeten hebben over verschillende communicatiemiddelen. Het hof gaat daarin nu mee.

Volgens het hof moet een handelaar een communicatiemiddel ter beschikking stellen ‘waarmee rechtstreekse en efficiënte communicatie wordt gegarandeerd’. Maar de handelaar is wel vrij om te bepalen welke communicatiemiddelen dat zijn, zoals mail, een chatfunctie of een terugbeloptie.

In de Duitse wet staat dat online handelaren bij het afsluiten van een koopovereenkomst met de klant een telefoonnummer moet opgeven, dit is in strijd met de richtlijn voor consumentenrechten, stelt het Hof.