Twinkle | Digital Commerce

Amazon houdt criminele activiteiten scherp in de gaten

2024-03-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:40

In 2023 heeft Amazon meer dan 700.000 pogingen om een vals verkoopaccount aan te maken gestopt, nog voordat ze in staat waren om ook maar één product te koop aan te bieden op het platform. Dit is een daling ten opzichte van de 6 miljoen pogingen in 2020.

Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerd Brand Protection Report van Amazon. De marktplaats maakt gebruik van geavanceerde technologie en deskundige menselijke beoordelaars om de identiteiten van potentiële verkopers te verifiëren. Deze verkopers moeten aardig wat informatie verstrekken, zoals door de overheid uitgegeven foto-identificaties, belastinggegevens en bankinformatie. Naast het verifiëren hiervan, analyseren de systemen van Amazon talloze gegevenspunten, waaronder gedragssignalen en verbindingen met eerder gedetecteerde kwaadwillende personen, om risico's te detecteren en te voorkomen. We hebben Amazon gevraagd om de specifieke cijfers voor Nederland en wachten nog op antwoord.

Vervalsing aangepakt

Vanaf het moment dat een verkoper een product te koop aanbiedt via de marktplaats, scant de technologie voortdurend op mogelijke inbreuken. Het gaat hier om dagelijks miljarden pogingen om productdetailpagina’s te wijzigen. Deze tools maken bijvoorbeeld gebruik van geavanceerd machinaal leren om te voorkomen dat er pogingen worden gedaan om valse of inbreuk makende producten te vermelden - door trefwoorden, tekst en logo's te scannen die identiek of vergelijkbaar zijn met geregistreerde handelsmerken of auteursrechtelijk beschermd werk. Deze proactieve controles van Amazon blokkeerden meer dan 99 procent van de vermoedelijke inbreuk makende vermeldingen nog voordat een merk ze meldde. Volgens Amazon betekent dit dat er meer dan zeven miljoen namaakproducten geïdentificeerd zijn.

Nieuwe systemen gaan vaak gepaard met trial-and-error, wat eind vorig jaar ook bleek bij Amazon. Van veel Europese Amazon-verkopers bleek namelijk onterecht de betaling van hun krediet geweigerd te zijn. Deze weigering had te maken met de controle van het bedrijf of alle verkopers een juiste btw-registratie hadden. Door een fout in het systeem was het voor verkopers bijna niet mogelijk om de benodigde gegevens te delen.