Twinkle | Digital Commerce

59 procent online aankopen betaald via iDeal

2019-06-05
1000562
  • 1:23

Het aandeel iDeal-betalingen bij online aankopen is het afgelopen jaar met drie procentpunt toegenomen naar 59 procent. Dat blijkt uit de eCommerce Payment Monitor 2018.

Daarmee wint iDeal dus weer wat terrein ten opzicht van vorig jaar, toen het aandeel één procentpunt daalde in vergelijking met 2017. Dat gaat licht ten koste van het aandeel creditcardbetalingen, dat met 10 procent één procentpunt is gedaald, overigens net als vorig jaar. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met iDeal.

Achterafbetalingen worden wel populairder. Bij elkaar opgeteld is het aandeel betalingen met AfterPay of Klarna toegenomen naar 6 procent. Daarmee is achteraf betalen geklommen naar een derde positie als betaaloptie. Ook laten consumenten steeds vaker weten gebruik te maken van achteraf betalen. 41 procent van de online shoppers heeft weleens gebruik gemaakt van die betaalmethode.

Webshopaankopen worden het vaakst gedaan via de laptop (39 procent), gevolgd door de desktop met een aandeel van 28 procent. Smartphone (16 procent) en tablet (15 procent) bezitten over een kleiner stukje van de taart.

IDeal QR

Currence, de beheerder van iDeal, meldt tegelijkertijd dat er steeds meer iDeal QR-codes worden geaccepteerd. Vorig jaar werd iDeal QR toegevoegd aan vier mobiele apps van banken, te verstaan ING, Knab, Rabobank en ABN AMRO. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn er 14 miljoen iDeal QR-codes aangemaakt door dertien dienstverleners en banken, stelt Currence. En ook meer webshops tonen in de checkout een dergelijke QR-code.

Eerder werd al bekend dat consumenten vorig jaar 524 miljoen keer via iDeal betaalde, een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet via iDeal was in 2018 goed voor 43 miljard euro.