Twinkle | Digital Commerce

Achteraf betalen steeds populairder

2018-03-23
1000562
  • 1:48

Vier op de tien online kopers maakt gebruik van achteraf betalen; zeven procent doet dat zelfs bij iedere aankoop. Dat blijkt uit de meest recente eCommerce Payment Monitor over 2017.

Daaruit spreekt opnieuw de dominantie van betaalmethode iDeal. Volgens het onderzoek, dat tevens in samenwerking met iDeal is uitgevoerd, wordt 56 procent van de online aankopen via die weg afgerekend, tegenover 57 procent in 2016. Het aantal e-commerce transacties groeide in 2017 met 17 procent tot in totaal 202 miljoen.

Na iDeal is de creditcard met 11 procent de op één na populairste betaalmethode. Met ingang van de PSD2-wetgeving mogen retailers voor creditcardgebruik geen toeslag meer berekenen. Relatief bezien blijken de marktverhoudingen vrijwel gelijk aan vorig jaar:

 

Klarna en AfterPay

Het aantal pintransacties (+41 procent) en PayPal-transacties (+28) is aanzienlijk hoger dan de groei van het totale betaallandschap; toch stegen Klarna (+93) en AfterPay (+65) samen in verhouding het meest. Achteraf betalen via de acceptgiro daalde juist; het marktaandeel daarvan lag het afgelopen jaar zelfs lager dan dat van Klarna en AfterPay samen.

Onder achterafbetalers is vooral kleding later afrekenen in trek (46 procent); daarna volgen aankopen op het gebied van Media & Entertainment, Schoenen & Lifestyle, Speelgoed en Food/Nearfood.

Winst voor de smartphone

Van de apparaten waarop online aankopen voltooid worden, is de smartphone evenals tijdens de laatste meting de grootste stijger: in 2017 groeide het aantal mobiele transacties met 72 procent. Online kopers maken er in verhouding vaker gebruik van: rekende in 2016 nog 28 procent weleens af op de smartphone, afgelopen jaar groeide dat aandeel naar 34 procent. Het gaat om een gemiddelde: uitgesplitst op leeftijdsgroep is online betalen met de smartphone onder jongeren (52 procent) veel populairder dan onder vijftig-plussers (16 procent).

Betaalrevolutie

De introductie van PSD2 zal een significant stempel drukken op de huidige verhoudingen in het betaallandschap, onderstreept Thuiswinkel.org-beleidsadivseur digital transactions Just Hasselaar. 'Ondanks dat we in Nederland achterlopen met de introductie van deze nieuwe wet, gaat het spannend worden om te zien wat er gaat veranderen. Er komen in ieder geval nieuwe spelers en betaalmethoden aan.'

Op 24 mei vindt in Mereveld Utrecht het event Digital Transactions plaats. Hier komen de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van digitale transacties voorbij.