Twinkle | Digital Commerce

Stockon werkt samen met Sjoprz

2019-05-27
1000562
  • [interview]
  • 1:56

De in maart gestopte boodschappendienst Stockon is in gesprek met prijsvergelijker Sjoprz om rechtstreeks boodschappen te leveren naar de consument.

Op Sjoprz kunnen klanten boodschappen van verschillende supermarkten vergelijken. Het platform is sinds eind vorig jaar ook de mogelijkheden aan het onderzoeken om zelf boodschappen rechtstreeks aan de consument te verzenden. In november startte het bedrijf daarvoor nog in Utrecht een pilot. Om dat verder uit te rollen wil het platform (een deel van) het platform van Stockon gebruiken, vertelt Stephan Bosman, initiatiefnemer van Stockon, in gesprek met Twinkle, naar aanleiding van berichtgeving van Distrifood.

Geen doorstart als los platform

Een doorstart als los platform zit er voor Stockon dan ook niet in, stelt Bosman. ‘We gaan kijken of we een deel van het Stockon-platform kunnen integreren. Het kan ook dat dat niet gebeurt maar dat ik alleen mijn kennis en ervaring meeneem.’

Toen Stockon ermee stopte liet Bosman al snel weten nog wel brood te zien in het direct to consumer-model van de online boodschappenaanbieder. Daarop ging hij in gesprek met verschillende partijen om een vervolg te geven aan het Stockon-concept. ‘Het hebben van eigen voorraad was sowieso al een idee van Sjoprz. Om rechtstreeks van de fabrikant voorraden aan te leggen in een warehouse en vanuit daar te leveren. Alleen waren ze nog niet zo ver’, vervolgt Bosman. ‘Maar wij hadden bij Stockon al de gehele operatie draaien op het gebied van last mile fulfilment en daar hadden we een heel platform voor gebouwd. Dat willen we dus gaan gebruiken.’

Mandjes

Met behulp van Stockon wil Sjoprz dus de klant de optie bieden om, naast te vergelijken, ook te bestellen en bezorgen via het platform zelf. ‘Het kan dus zijn dat op dat moment het mandje goedkoper is bij één van de andere supers’, vervolgt Bosman. ’Voor veel kopers is gratis bezorging in combinatie met de voordeligste prijs het breekpunt om online boodschappen te doen. Dat hebben wij ook voor ogen om het mandje te vergelijken en dan het mandje waar mogelijk te matchen met de laagste prijs en dat dan gratis te bezorgen. Wij denken dat we daarmee een sterke propositie hebben.’

De samenwerking staat voor nu in de kinderschoenen. Bosman verwacht in de loop van het vierde kwartaal te kunnen starten op Sjoprz. Daarbij is er ook mogelijk een rol voor PostNL, de belangrijkste aandeelhouder van Stockon. Mogelijk wordt het foodnetwerk van de post- en pakketvervoerder ingezet voor levering naar de consument.