Twinkle | Digital Commerce

Leapp poetst zichzelf op

2019-03-06
1000562
  • [interview]
  • 4:18

Voor veel mensen kwam het nieuws vorig jaar als donderslag bij heldere hemel: leapp, marktleider in refurbished Apple-producten, moest faillissement aanvragen. Twee maanden later maakte de onderneming een doorstart. Sindsdien is er veel veranderd. Oprichter Rogier van Camp: ‘We zijn teruggegaan naar onze basis.’

Refurbisher leapp maakte de afgelopen jaren een snelle groei door: het bedrijf ging in zes jaar van nul naar dertig miljoen euro omzet en opende 24 winkels in Nederland, België en Duitsland. Met investeerder Gilde Equity Management achter zich kon de onderneming de afgelopen jaren flinke stappen nemen om het merk verder op de kaart te zetten. Totdat de financiers besloten dat het genoeg was. Is de organisatie zichzelf voorbij gerend?

‘Dat associeer ik met ongecontroleerd, en dat was het niet.’ Aan het woord is Rogier van Camp, oprichter en aandeelhouder van leapp. Gilde, dat ook investeerde in onder andere Leen Bakker en Kwantum, werd in 2015 grootaandeelhouder van de Apple-oppoetser met als doel leapp snel te laten groeien binnen de onbekende refurbished-markt. ‘Mede dankzij hen is deze markt ontstaan’, stelt Van Camp. ‘Als er geen funding achter zit, kan het nooit een markt of branche worden. Daar heeft Gilde veel in geïnvesteerd. Na drie jaar besloten zij dat ze niet de geschikte partij waren om leapp naar de volgende groeifase te leiden.’ Er kwam dus ruimte voor een nieuwe investeerder. Wat volgde was volgens Van Camp een ‘zeer intensieve’ periode. ‘Van februari tot en met mei hebben wij met vele potentiële kopers geschakeld. Er was concrete en reële interesse tot het einde toe. Pas in de eindfase, toen de bank besloot om niet in een doorstartscenario als financier binnenboord te blijven, bleek een faillissement onvermijdelijk.’

Turnaround

Snel daarna kwam investeerder Nobel Capital om de hoek kijken. Van Camp, operationeel ‘niet meer 100 procent’ actief bij leapp, bleef als aandeelhouder aan. ‘Bij Nobel wilden ze zoveel mogelijk kennis binnen de deur houden om door te starten. En ik wilde dat ook graag. Leapp is mijn kindje, ik wil graag dat het goed gaat met dit bedrijf. Dit is een heel jonge markt die niet meer weggaat. Maar het is wel een markt waar de zaken zich als een rollercoaster ontwikkelen. Onder Nobel is er bij leapp wel het een en ander veranderd. Want waar voorheen de supply chain binnenshuis werd gehouden, laat het bedrijf die nu over aan een strategische partner. ‘Ten tijde van het faillissement hebben we ervoor gekozen om een forse turnaround in te zetten met als voornaamste project de outsourcing van onze supply chain. We hebben het eerste jaar na de doorstart ingedeeld in drie delen. Het eerste deel omvat dus die outsourcing, maar ook het vernieuwen van de automatisering, zowel front- als backend. Het tweede deel bestaat uit het aanzwengelen van de commercie in alle bedrijfstakken waar we actief zijn. In het derde deel gaan we de markt aftasten naar strategische samenwerkingen of overnames. Eind februari verwachten we dat het eerste deel is afgerond.’

Ander pad bewandelen

Ondanks dat leapp door de snelle groei het faillissement in werd getrokken, blijft het voornaamste doel van het bedrijf – wederom - snel groeien. Alleen nu met meer focus. Daarom is het ook niet meer in België en Duitsland actief, en werden tien van de 24 winkels gesloten. Van Camp: ‘Leapp zal een groeiorganisatie blijven. Het is binnen deze markt belangrijk dat je voldoende schaal hebt en dat zorgt ook voor heel snelle en turbulente groei. Maar met het buitenland zullen we anders omgaan dan in het verleden. Ik sluit niet uit dat we later die stap nog gaan nemen, maar voorlopig moet leapp zich richten op Nederland.’ Binnen die Nederlandse markt wil leapp blijven investeren, maar ook anders dan het eerst deed. ‘In de jaren dat we investeerden in Duitsland en België hadden we uiteindelijk een negatief resultaat. We volgen nu het pad waarin we onder de streep positief willen draaien. Met de winst willen we investeren, maar we zorgen uiteindelijk dat we een positieve bottom line overhouden. Om succesvol te zijn binnen de refurbished markt is er nu eenmaal veel geld nodig.’

B2b

En binnen die markt valt nog een hoop te winnen, stelt Van Camp. Zo moet een algemeen refurbished keurmerk – dat in het voorjaar wordt opgeleverd – ervoor zorgen dat consumenten weten waar ze aan toe zijn. En ook binnen b2b valt nog een slag te slaan. ‘Ik vind die markt superinteressant. Wij bedienen al een stukje b2b. Deze markt laat zich steeds vaker verleiden om refurbished te kopen en dat is een goede zaak. Ik zie het zeker ook zitten om meer in b2b te investeren. En met b2b bedoel ik directe verkoop aan de eindgebruiker, in dit geval een bedrijf. Maar om dat te kunnen beleveren moet je wel wat te bieden hebben. Als bedrijven bijvoorbeeld honderd iPhones willen, dan moeten wij wel honderd dezelfde kunnen leveren.’

Door de toenemende populariteit van refurbished producten, groeit – vanzelfsprekend - ook het aantal aanbieders. Van Camp juicht dat toe, maar waarschuwt (voor) kleine aanbieders. ‘Het gevaar van de markt zit hem in de ogenschijnlijke eenvoud om snel winst te kunnen maken. Het lijkt namelijk alsof je hoge marges kunt behalen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Waar je in bijna elke andere branche onder je brutowinstmarges kunt leunen op garanties en service van je toeleverancier, moet je dat in dit geval helemaal zelf doen. Dus je moet je organisatie zelf optuigen en dat is duur. Het model moet wel winstgevend zijn, anders is het niet financierbaar en ben je niet future proof. Daar vergissen veel spelers die in deze markt springen zich gewoon in.’