Twinkle | Digital Commerce

Zalando waarschuwt voor kunstmatige intelligentie

2018-12-10
1000562
  • 1:09

De Duitse webwinkel Zalando richt zijn pijlen steeds meer op kunstmatige intelligentie. Volgens de webwinkel is het daarbij noodzaak om niet te hard van stapel te lopen.

Dat vertelt Reiner Kraft, verantwoordelijk voor de technologische tak van Zalando, in een interview met het FD. Volgens Kraft is kunstmatige intelligentie handig om een beter beeld van de klanten te krijgen. ‘Maar ooit komt er een moment dat de klant zich afgestompt voelt en zich gaat afkeren van dataprofielen die niets aan het toeval overlaten.’

Kraft schetst een futuristische wereld waarin een drone een bestelling levert zonder dat deze daadwerkelijk is besteld, maar die men op basis van het profiel wel snel nodig heeft. ‘De mens houdt van verrassingen en aanbevelingen. Maar op een zeker moment gaan ze hun creativiteit missen, de automatische piloot zal gaan irriteren.’

Innovaties

Het afgelopen jaar kwam Zalando met enkele technologische vernieuwingen. Zo deed de webshops tot mei een proef met een autonome robot in zijn magazijn in Erfurt. De robot, Toru genaamd, kan afzonderlijk objecten herkennen, oppakken en vervoeren, Ook lanceerde het bedrijf een algoritme dat via personalisatie voorstellen doet voor outfits. Dit algoritme kan bij elkaar passende kleding selecteren. In Berlijn test Zalando het bezorgen van pakketjes middels e-bikes. Deze fietsen hebben een inhoud van vijfhonderd liter en kunnen 25 kilometer per uur rijden.