Twinkle | Digital Commerce

De allergrootste uitdaging voor retailers dit jaar

2018-02-13
1635920
  • 1:38

Data science is hotter dan hot. Iedereen spreekt over artificial intelligence en machine learning alsof je brood bij de bakker haalt.

Het hele domein is stukken toegankelijker geworden dankzij producten als Microsoft Azure Machine Learning Studio. Hiervoor hoef je niet eens te kunnen programmeren. Wat data aan elkaar knopen, modelletje erop plakken en je bent al een heel eind onderweg.

Goed, artificial intelligence (AI) is gemakkelijk geworden. Nu slechts nog toepassen in e-commerce. Maar waar te beginnen? Het interessante is dat, als je gaat zoeken naar het toepassen van AI in online shopping, je wel veel lijstjes vindt, maar dat die vooral topics bevatten waar we allemaal al jaren mee bezig zijn. Optimaliseren van zoekresultaten, retargeting, optimalisatie van het salesproces en natuurlijk aanbevelingen. Het lijkt er dus op dat er geen grote veranderingen in de customer journey gaan plaatsvinden, maar dat alles vooral wat intelligenter (verrassend …) wordt.

De belangrijkste vraag voor toepassing van intelligentie binnen e-commerce is vooral of het fundament waar we het op toepassen wel sterk genoeg is. Je kunt alle intelligentie van de wereld toevoegen, maar als een product geen goede afbeeldingen heeft of over beperkte informatie beschikt, wordt het erg lastig om er iets slims mee te doen. Dan blijft het garbage in - garbage out.

Hier zit ook de allergrootste uitdaging in voor (online) retailers dit jaar. Lukt het om op tijd de basis op orde te hebben om profijt te gaan hebben van geavanceerdere technologieën? Als ik om me heen kijk wordt ik namelijk plaatsvervangend angstig voor veel partijen, ook voor grote spelers. Want ondanks dat het hele domein van kunstmatige intelligentie toegankelijker is dan ooit, ligt het toch nog steeds dichter tegen rocket science aan dan tegen content management. En als dat laatste al een grote uitdaging blijkt, hoe ga je dan winnen bij een complex onderwerp?

AI gaat e-commerce fors veranderen, dat is zeker. Hoe je jezelf hierop voorbereidt? Zorg dat je fundament op orde is, dat bepaalt uiteindelijk je succes. Met of zonder intelligentie.