Twinkle | Digital Commerce

Vierde kwartaal goed voor 40 procent omzet cadeaubonnen

2018-12-18
1024512
  • [nieuws]
  • 0:54

De populariteit van cadeaubonnen als presentje tijdens de feestdagen groeit: inmiddels wordt 40 procent van de totale omzet in het vierde kwartaal gedraaid, blijkt uit de Gift Card Monitor van GfK.

Het gaat daarbij vooral om een 'mooi verpakte, fysieke cadeaukaart', die vaak zowel online als offline te besteden is; een digitale kortingscode of een los geldbedrag zien consumenten minder aantrekkelijk, wegens gebrek aan 'beleving', aldus Thuiswinkel.org. Vooral een 'winkeloverstijgende' waardebon wordt graag cadeau gedaan.

Digitalisering

De markt voor cadeaubonnen is de afgelopen tijd snel gedigitaliseerd: een belangrijke ontwikkeling daarbij was de transformatie van de welbekende papieren VVV-bon naar een pasje met digitaal tegoed, waardoor dat sindsdien ook bij webwinkels besteed kan worden. Inmiddels gebeurt dat bij ruim een derde van de uitgegeven VVV-bonnen. Ook kwamen dit jaar nieuwe online initiatieven als Gifty en Yesty op de markt.

Lees ook: 'Cadeaukaarten voortaan twee jaar geldig' (14-11-'18)