Twinkle | Digital Commerce

Online cadeaubonnenplatform Gifty van start

2018-06-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:30

De Nederlandse e-commerce markt is sinds deze maand een platform voor cadeaubonnen rijker. Op 'Gifty' kunnen ondernemers hun eigen waardebonnen aanbieden, zowel in fysieke winkels als in webshops.

Gifty verzorgt met software opmaak, drukwerk, verzending en registratie van cadeaubonnen voor onder andere de segmenten retail, horeca, beauty en leisure. Het platform, dat op commissiebasis werkt, biedt een bestelmodule voor websites en gaat binnenkort live met het eigen gifty.nl, waarop het aanbod van alle cadeaubonnen te vinden zal zijn, gecategoriseerd op plaats, branche en trefwoord.

Omzetkansen

Oprichter Sjon Sluys wil met Gifty de cadeaubonnenmarkt online ontsluiten en in het zadel helpen; tot nu toe laten ondernemers volgens Sluys namelijk veel potentiële omzet liggen. Zelf had hij een waardebon nodig als cadeau voor een collega: 'Een bon van zijn favoriete restaurant. Helaas waren deze niet online te koop en voor langsrijden was geen tijd.'

Volgens Gifty blijkt uit marktonderzoek dat 85 procent van de consumenten gemiddeld driemaal meer besteedt dan de waarde die de bon vertegenwoordigt. 'Ondernemers merken dat de cadeaubonnen beter verkopen wanneer ze in het zicht van de klant staan én deze ook online te koop zijn. Consumenten herkennen de uitdaging van ‘op het laatste moment nog een cadeautje moeten halen’ en te weinig tijd. Gifty lost dit op'.

VVV-bon naar het web

Dat online shoppers warmlopen voor digitale cadeaubonnen, bleek onlangs ook uit de eerste resultaten van de VVV Cadeaukaart. De bekende waardebon transformeerde eind vorig jaar naar een pasje in plaats van de bekende papieren versie, waardoor de bon voortaan ook in bij VVV Nederland aangesloten webwinkels te besteden is. Dat leverde in de eerste maanden van dit jaar al een verkoopstijging van 17 procent op; bovendien wordt nu één op de drie VVV-bonnen online besteed.