Twinkle | Digital Commerce

Amazon versnelt conversiemoment met koopknop

2018-12-05
980550
  • [nieuws]
  • 0:58

Met een 'buy box' bij zoekresultaten probeert Amazon het moment van aankoop naar voren te halen: gebruikers kunnen producten via die weg meteen in hun winkelwagen laden.

Tot dusver moesten shoppers die tot aanschaf wilden overgaan, eerst doorklikken naar de pagina van het product zelf. Momenteel zien gebruikers in de Verenigde Staten en Duitsland de 'buy box' al staan op productzoekpagina's; het gaat vooralsnog om een test.

Het Duitse online platform t3n.de toont screenshots van de koopknoppen, die voornamelijk bij zoekresultaten van food-artikelen opduiken. Er is nog geen patroon te herkennen in het verschijnen ervan: sommige productcategorieën tellen er veel, bij andere staan ze nergens.

Knop veroveren

Hoe externe verkooppartners aan zo'n 'buy box' komen, blijft vooralsnog onduidelijk. De knop verschijnt bij sommige producten niet, bij anderen wel; ook wanneer verschillende handelaren hetzelfde product aanbieden. Wie geen koopknop toebedeeld krijgt, verdwijnt in dat geval onder de verzamelcategorie 'Overige aanbieders' en is daardoor niet zichtbaar op de productzoekpagina.