Twinkle | Digital Commerce

Koffie & doorrr

2018-11-27
1000562
  • 1:18

Treinreizigers met haast kunnen via de app Foodsy hun consumptie bij diverse horecagelegenheden op het station vooruit bestellen en betalen. Verwachte doorloopsnelheid: 10 seconden.

‘Wij zijn het eerste pre-order and pay-platform van Europa. Daarmee hoeven reizigers geen tijd meer te verspillen in de rij voor koffie of iets te eten’, claimt Sam Eerdmans, oprichter en managing director van Foodsy. Gebruikers van de app kiezen een restaurant en bestellen iets, geven een precieze pick-up tijd aan en betalen vóór ze de locatie binnengaan met iDeal, creditcard, PayPal of Foodsy EasyPay. De order staat vervolgens klaar bij een afhaalbalie. ‘Met de app kan de aangesloten stationswinkel garanderen dat een klant met zijn bestelling binnen 10 seconden weer “Foodsy” is’, aldus Eerdmans.

Foodsy’s marketing is verschillend voor b2b en b2c. Zakelijk kan de start-up de op het station gevestigde partijen makkelijk actief benaderen. ‘Inmiddels krijgen we ook aanvragen van de bedrijven zelf.’ Om consumenten te bereiken worden banners en flyers ingezet, wordt samengewerkt met 9292 en geadverteerd op Facebook. Het verdienmodel van de app bestaat uit een fee per bestelling. Grootste uitdaging is vooralsnog de gehele operatie vlekkeloos te laten verlopen: ‘We blijven afhankelijk van het functioneren van het winkelpersoneel. Zij moeten de bestelling klaarmaken en bij het pick-up-point neerzetten. Om dit schaalbaar te krijgen is er nog veel werk aan de winkel.’

Op dit moment zijn in totaal ongeveer 64 stationswinkels aangesloten, waaronder Sushi Time, New York Pizza, The Döner Company en Doppio Espresso. Het gaat om een aantal stations in Amsterdam Den Haag en Utrecht. ‘In 2019 willen we door heel Nederland zitten’, besluit Eerdmans.