Twinkle | Digital Commerce

Het effect van Voice Search e-commerce op SEO

2018-08-10
1000562
  • 4:31

Nu Google zijn Assistant naar het Nederlands heeft vertaald, is er geen ontkennen meer aan; voice e-commerce zet in Nederland voeten aan de grond. We kunnen nu, in onze eigen taal, de software gebruiken om lichten te dimmen of muziek te regelen. Ook kan de assistent ons helpen met het doen van boodschappen, uitsluitend met onze stem.

Tekst: Tim Heinen

Dat de introductie van shoppen met voice search de e-commerce markt gaat veranderen is een gegeven. Maar in hoeverre gaat het e-commerce daadwerkelijk ontwrichten? En waar moeten retailers op letten?

Haken en ogen

Hoewel spreken en luisteren comfortabeler is dan lezen op een scherm, zitten er toch nog wat haken en ogen aan voice search e-commerce. Critici hebben er dan ook terecht op gewezen dat consumenten niet oneindig willen luisteren naar hoe Siri, Alexa of Google Assistent zoekresultaten opdreunt. Bovendien zijn we visueel ingesteld; zeker bij grotere uitgaven zullen we een beeld moeten hebben bij de specificatie als doorslaggevende factor. Als Alexa, Siri of een andere assistent ons vertelt dat de stofzuiger een diameter van vijftig centimeter heeft en lichtblauw is, willen we waarschijnlijk toch een afbeelding zien. Hoe groot is een diameter van vijftig centimeter ten opzichte van de persoon in de afbeelding? En hoe licht is lichtblauw?

Bovendien maken we bij ‘traditionele’ e-commerce voordat we een aankoop doen zelf een snelle selectie binnen het aanbod, gebaseerd op foto’s, prijs en beoordelingen. We scrollen in een mum van tijd langs vijftig producten; maar wie heeft er zin en tijd om zoveel beschrijvingen te beluisteren?

SEO wordt nóg belangrijker

Om deze bezwaren op te lossen, zijn de spraakassistenten uitgerust met algoritmes gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Rekening houdend met de bewoording van de zoekopdracht, eerdere aankopen, de domeinautoriteit van webshops en beoordelingen, biedt de spraakassistent een greep uit de zoekresultaten aan. Consumenten die dus via voice search shoppen, krijgen uitsluitend de resultaten te horen waarvan het algoritme bepaald heeft dat het best bij de zoekopdracht hoort. De assistent zal niet meer dan tien resultaten voorlezen. Een toppositie als retailer binnen de zoekmachineresultaten wordt dus nog belangrijker. Hier moet je als webshop marketeer op letten.

Tips voor Voice Search SEO

Uit een analyse van meer dan 10.000 zoekresultaten van Google Home, dat is gestuurd door de Google Assistent software en later dit jaar ook beschikbaar is in Nederland(s), zijn potentiële rangschikkingsfactoren gebleken. Deze kun je als richtlijn gebruiken om die toppositie voor je webshop te krijgen.

1. Snelle laadtijd

Hoe sneller de pagina laadt, hoe beter je webshop scoort via voice search. De gemiddelde laadtijd voor een webpagina via voice search is 4,6 seconden, dit is 52 procent sneller dan de gemiddelde webpagina.

Je kunt de laadtijd versnellen door gebruik te maken van een AMP, zoals die van Google. Dit is eigenlijk een soort ‘kopie’ van je webpagina, die bestaat op de server van Google. Dit zorgt voor een versnelde laadtijd.

2. Kort en krachtig

Het gemiddeld aantal woorden van een voice search zoekresultaat is 2.312 woorden, waarvan uiteindelijk ongeveer iets meer dan één procent hardop wordt voorgelezen. Hoewel er slechts een klein aandeel wordt voorgelezen aan de consument, scant kunstmatige intelligentie wel de hele tekst en kiest het algoritme de relevantste resultaten.

Omdat de zoekresultaten worden voorgelezen, scoren korte antwoorden beter op voice queries. Een ideaal antwoord op een voice search is slechts 29 woorden lang. Ook al beantwoord je meerdere antwoorden in een langere tekst, zorg ervoor dat je complete en korte antwoorden formuleert in je teksten op mogelijke zoekopdrachten.

3. Gebruik een schema mark-up

Verrassend genoeg spelen schema’s misschien niet echt een grote rol in de voice search ranking. Slechts 36,4 procent van de voice search zoekresultaten komt van websites die een schema mark-up gebruiken, wat slechts iets boven het internetgemiddelde van 31,3 procent ligt.

Toch is het aan te raden om deze opmaak te gebruiken. Waarom? Omdat zo’n schema ervoor kan zorgen dat de website beter presteert in de organische (voice search) zoekresultaten. Met behulp van een schema, zijn gegevens zoals reviews, openingstijden, adres, auteurs etc. direct in de zoekresultaten te zien. De aanvullende informatie maakt de zoekresultaten interessanter en completer en wordt daarom vaker aangeklikt.

In de praktijk ziet een schema er zo uit:

4. Een hoge domeinautoriteit

Websites met een hoge autoriteit (veel sterke links) scoren aanzienlijk beter binnen voice search zoekresultaten dan websites met een lage domein autoriteit. Deze is meetbaar met SEO-tools als MOZ. De gemiddelde domeinclassificatie van een Google Assistent resultaat is 76,8 op 100. Zo’n hoge domeinautoriteit is een uitdaging voor kleine en middelgrote webshops.

Vanuit het oogpunt van Google is zo’n hoge score heel begrijpelijk. Omdat de zoekmachine als doel heeft om zoekers altijd de beste resultaten te bieden, wordt de kwaliteitsnorm van de zoekresultaten bij voice e-commerce nóg strenger. De spraak assistent leest immers maar tien resultaten voor.

Om in de toekomst in de voice search resultaten te verschijnen, is ‘klassieke’ SEO (lees: geschreven webcontent) belangrijk. Interessante, relevante en complete informatie op je website zorgt voor meer bezoekers en backlinks. Dit is cruciaal voor een hoge domeinautoriteit.

5. Sociale media

Hoewel Google zelf heeft aangegeven dat activiteiten op sociale media niet meedingen in zoekalgoritmes, is het toch belangrijk om actief te zijn op sociale media. Goede content wordt gedeeld, op sociale media.

Wie zichtbaar is op sociale media met zijn content, bereikt een groter publiek en heeft dus een grotere kans dat zijn content gedeeld wordt. Dit vergroot weer de kans op backlinks, wat zorgt voor een hogere domeinautoriteit. Zorg dus naast informatieve en complete content er ook voor dat deze content vermakelijk en deelbaar is.

Bereid je voor

Begin op tijd met investeren in SEO; zorg voor korte, informatieve content, actieve sociale mediakanalen en ga aan de slag met een schema mark-up. Voice e-commerce staat nu nog in de kinderschoenen, dus wie nu investeert plukt er later de vruchten van.

Tim Heinen is Country Manager Benelux bij Trusted Shops.