Twinkle | Digital Commerce

De top 50 baby- en kindermeubelen webshops: zo scoren ze in Google

2022-11-15
1000562
  • [branded content]
  • 3:57

Merk je dat je concurrenten steeds weer hoger weten te scoren in Google? Dan is het goed om je online marketing strategie eens onder de loep te nemen. Zeker wanneer je actief bent binnen de baby- en kindermeubel branche. Juist daar liggen er enorm veel kansen, maar is er ook veel concurrentie. Waarom scoort de ene kindermeubel webshop beter en wat doen zij dan anders? Daar is onderzoek naar gedaan.

Het onderzoek: wat is er gedaan?

Online Marketing bureau Search Signals heeft onderzoek gedaan naar de baby- en kindermeubel branche. Er is gekeken naar de best presterende websites zijn binnen deze tak van sport op het gebied van SEO. Zo zijn er duizenden zoekwoorden die relevant zijn voor de baby- en websites. Voor dit onderzoek heeft Search Signals zich gefocust op 100 belangrijke zoekwoorden voor deze de baby- en kindermeubelbranche. De best scorende websites op deze 100 zoekwoorden zijn opgenomen in de top 50 lijst.

Wat zijn de bevindingen uit dit onderzoek? Lees verder en vergelijk de concurrenten direct met je eigen website. Want werkt je huidige online marketing strategie goed genoeg in Google?

Legenda

  • Aantal zoekwoorden in de top 20
    Hier wordt weergegeven hoe vaak een website op de 1 tot 20ste plek in Google scoort op de 100 belangrijkste zoekwoorden voor de bouwmaterialen branche. Dus pagina 1 en 2 van Google.
  • Gemiddelde positie
    De gemiddelde positie van de website van de zoekwoorden waar ze op scoren
  • Organic Traffic score (verkeer)
    De tool die hiervoor gebruikt is, geeft een indicatie van het maandelijkse zoekverkeer weer in Nederland. Zo kun je duidelijk zien hoe vaak er maandelijks op deze zoekwoorden (SEO) wordt gezocht.
  • % merknaam zoekwoorden
    Het aandeel van de organic traffic dat komt uit merknaam zoekwoorden. ‘Online marketing bureau Search Signals’ is bijvoorbeeld een merknaam zoekwoord.
  • % niet-merknaam zoekwoorden
    Het aandeel organic traffic dat komt uit zoekwoorden zonder merknaam. Bijvoorbeeld: online marketing bureau.
  • Domeinkracht (trustflow)
    Een indicatie van hoe sterk de website (domein) is. 0 = niet autoritair. 100 = heel autoritair.
  • Verwijzende domeinen
    Hier kun je zien hoeveel externe websites (domeinen) naar een website verwijst.

Korte preview, wat valt er op?

Uit het onderzoek komen een aantal punten naar voren:

  • Opdelen of samenvoegen zoekwoorden: een optimale contentstrategie is belangrijk. Het valt op dat een aantal websites het een uitdaging vinden om de zoekwoorden juist op te delen. Als voorbeeld: gebruik je zoekwoorden als kinderkamer en kinderkamer jongen op dezelfde pagina of maak je hier 2 aparte pagina’s voor? Het juist onderverdelen van thema’s blijkt toch weer een uitdaging te zijn.
  • Zoekwoordgebruik: Ook het zoekwoordgebruik is vaak een uitdaging. Waar de ene website juist te weinig zoekwoorden gebruikt, gebruikt de andere website op een bijna spammerige manier de zoekwoorden.
  • Verdeling merknaam vs. niet-merknaam: de kansen liggen bij de geanalyseerde websites ook bij merknaam vs. niet merknaam. Scoort een website voornamelijk op merknaam, dan liggen er nog ontzettend veel kansen om ook op niet-merknaam zoekwoorden te scoren.

Concurrenten vergelijken: babyentiener.nl vs. babyplanet.nl

In het onderzoek zijn diverse grote spelers vergeleken. Grote spelers als de IKEA of bol.com zijn in de analyse buiten beschouwing gelaten, juist omdat het interessanter is om de strategie van de middelgrote websites te bekijken. In het onderzoek zelf worden bekende websites als little-dutch.com, babypark.nl, vanastenbabysuperstore.nl en kinderkamerwebwinkel vergeleken. Wil je weten hoe deze websites scoren? Lees dan het gehele onderzoek.

In dit artikel vergelijken we een paar extra concurrenten, zodat je een nog beter idee krijgt van de posities van deze websites. Babyentiener.nl (plek 10) en babyplanet.nl (plek 29) staan in de top 50 kinderkamerwebsites. Hoe scoren zij?

Een aantal interessante resultaten van babyentiener.nl (data komt uit september 2022):

  • Aantal zoekwoorden in Google: 5.300
  • Organisch verkeer: 78.800
  • Gemiddelde positie Google: 6
  • Merknaam: 13.6%
  • Niet-merknaam: 86.4%

In bovenstaande tabel kun je de belangrijkste 5 zoekwoorden vinden van babyentiener.nl. Het valt op dat zij voornamelijk op niet-merknaam zoekwoorden scoren. Een aantal interessante resultaten van babyplanet.nl (data komt uit september 2022):

  • Aantal zoekwoorden in Google: 16.500
  • Organisch verkeer: 41.200
  • Gemiddelde positie Google: 13
  • Merknaam: 30.0%
  • Niet-merknaam: 70.0%

De belangrijkste zoekwoorden voor babyplanet.nl zijn voornamelijk merknaam zoekwoorden. Hoewel zij met een heel aantal zoekwoorden scoren in Google, liggen er nog veel kansen bij niet-merknaam zoekwoorden.

Conclusie van het onderzoek

Juiste contentstrategie, domeinkracht of verhouding van merknaam vs. niet-merknaam: in alle opzichten is er kans om te groeien. Ook al sta je met je website in de top 50, ook dan is er ruimte voor verbetering. Juist om de concurrenten voor te blijven. Sta je niet in de top 50? Onderzoek dan je online marketing strategie nog eens aan de hand van ons onderzoek.

Benieuwd waar de SEO groeimogelijkheden voor jouw bedrijf liggen? Wij helpen je graag bij de online vindbaarheid van jouw bedrijf door een passende strategie te creëren en uit te voeren. Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Search Signals B.V.