Twinkle | Digital Commerce

Google: 'Coolblue mobile master in Nederland en België'

2018-03-05
1209680
  • 1:27

Coolblue heeft de meest mobielvriendelijke site van Nederland en België. Dat concludeert Google in een analyse van websites in de sectoren retail, finance en travel op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en snelheid op de smartphone.

Volgens Google, dat diverse aspecten van mobiele gebruiksvriendelijkheid voor zijn onderzoek in percentages samenvat, beantwoordt de nummer 2 van de Twinkle100 in verhouding op de meeste criteria positief. Daaronder vallen snelle laadtijden, maar ook de kwaliteit van zoekfuncties, het anticiperen op tikfouten en het checkout-proces. Een eenduidig bedrijfsbeleid voor mobiele beleving helpt aanzienlijk voor het verbeteren van de score, tipt de zoekgigant.

De mobiele representaties van De Bijenkorf, Gamma, Bol.com, MediaMarkt en Albert Heijn gooiden eveneens hoge ogen, naast internationale spelers als eBay en Zalando:

Travel

Op reisgebied kwam Booking.com als beste uit de bus, evenals Coolblue zowel in Nederland als in België. Gezien de hoge orderwaardes die boekingen op reisgebied doorgaans kennen, is transparantie van prijzen een belangrijk punt, aldus Google: dankzij het prominent vermelden van de totaalprijs en het niet steeds opnieuw hoeven invullen van informatievelden in het zoekproces kreeg Booking.com de eerste plaats toebedeeld.

De zoekgigant baseerde zijn onderzoek op een eerdere analyse uit 2016. In die resultaten doken De Bijenkorf, Bol.com, Beslist.nl, Media Markt en Gamma ook al op, Coolblue en Albert Heijn werden daarin echter nog niet genoemd.

Gesneden koek

Kort voor de publicatie van die analyse verwijderde Google het label ´mobielvriendelijk´ van de resultaten van zijn zoekmachine. Het voeren van een responsive, zelfs mobile first website is vandaag de dag de norm, wordt ook in het huidige onderzoeksrapport benadrukt.

Lees ook: 'Twinkle100-spelers komen mobiel goed voor de dag' (11-09-'17)