Twinkle | Digital Commerce

Kwart meer online maaltijdorders

2018-05-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

De Nederlander bestelt in toenemende mate maaltijden online: het afgelopen jaar is de omzet in die sector gestegen naar 2,5 miljard euro, ruim een kwart meer dan in 2016. Dat rapporteert het Food Service Instituut Nederland (FSIN), dat potentie ziet voor zowel maaltijd- als boodschappenbezorging.

Volgens het instituut halen consumenten vaker maaltijden af en bezoeken ze meer restaurants; ze plaatsen daarnaast steeds vaker online orders voor zowel verswaren als houdbare boodschappen. 'In 2019 zal de bezorging van online besteld eten en drinken opnieuw een mijlpaal bereiken met een geschatte omzet van 4 miljard euro', voorspelt het FSIN.

BookDinners

Naast de boodschappen gaan Nederlanders ook het internet op voor het reserveren van restaurants. Net als in de online maaltijdbezorgingsbranche heersen daar momenteel spanningen omtrent dominante platforms als Iens (onderdeel van Tripadvisor) en OpenTable. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde daartoe vanochtend reserveerplatform BookDinners, dat verandering in die verhoudingen moet brengen. Onder meer ketens Van der Valk en Fletcher Hotels sluiten zich aan bij BookDinners, dat geen commissie per eter vraagt, maar aangesloten partijen vraagt om een maandelijkse bijdrage van 15 euro.

Horeca in Actie

'Een fantastisch initiatief, absoluut', vindt Sleman Mirza, voorzitter van Horeca in Actie, dat de gebaande paden in online maaltijdbezorging tracht te doorbreken. Inmiddels staat het aantal aangesloten restaurateurs op zo'n 1200 à 1300, bevestigt Mirza aan Twinkle. Onderhandelingen met Thuisbezorgd.nl liepen al eerder vast; op dit moment is de organisatie in gesprek met mede-ondernemers en KHN.

Lees ook: 'Partner of speelbal?' (Twinkle 9-2017)