Twinkle | Digital Commerce

Tussenstand 2017: online recordbesteding in zicht

2017-12-12
1000666
  • [nieuws]
  • [onderzoek]
  • 1:38

Nederlanders besteedden in de eerste drie kwartalen van 2017 opgeteld 15,7 miljard euro online. Daarmee stevent dit jaar af op een totaalrecord van 22,7 miljard euro, verwacht Thuiswinkel.org en PostNL op basis van de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor.

Het onderzoek, uitgevoerd door GfK, laat tot nu toe een stijging in bestedingen zien van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Dat percentage werd ook in het derde kwartaal genoteerd (infographic in pdf).

In de maanden juli tot en met september deden consumenten 49,7 miljoen aankopen via internet, waarvan 78 procent producten en 22 procent diensten. Er zat ook meer groei in productaankopen (22 procent) dan in aangekochte diensten (18 procent), het gemiddelde bonbedrag nam daarbij af.

Minder telefoons

Op brancheniveau laat alleen de sector Telecom een daling zien ten opzichte van het derde kwartaal van 2016. Dat valt te verklaren door de aangescherpte BKR-regelgeving: 'Om een BKR-registratie te voorkomen kiezen consumenten nu sneller voor een abonnement zonder toestel, waardoor bestedingen aan telefonie afnemen', aldus GfK. Sinds mei moeten aanbieders van telefoonabonnementen hun klanten verplicht toetsen op inkomen.

Sterke groeicijfers voor andere sectoren, met aan kop Health & Beauty (57 procent), Food/Nearfood (47 procent) en Home & Garden (47 procent). Schoenen & Lifestyle deed het ook goed met 36 procent, gevolgd door Kleding (29 procent).

Record verwacht

Eind deze maand eindigt de teller van het laatste kwartaal van 2017 rond de 7 miljard, waardoor het totaal van dit jaar uitkomt op zo'n 22,7 miljard euro, verwacht Thuiswinkel.org. Dat zou het record breken van vorig jaar, dat goed was voor ruim 20 miljard euro aan online bestedingen. Directeur Wijnand Jongen: 'Vooral aan de productenkant van Q4 verwacht ik een flinke stijging van 15-20 procent, vooral omdat consumenten dan hun sinterklaas- en kerstaankopen weer gaan doen. Hierbij spelen uit het buitenland overgewaaide retailfeestdagen als Singles Day en het Black Friday-weekend een steeds grotere rol.'