Twinkle | Digital Commerce

Kijkshop lanceert zijn ‘people2people’ platform

2017-11-01
1041585
  • 2:12

Kijkshop biedt Nederlandse consumenten voortaan de mogelijkheid geld te verdienen aan particuliere verkoopadviezen. Met de verschijning van ‘Kijk Bij Mij’ in de app stores van Apple en Google is het veelbesproken ‘people2people’ platform live.

‘Echt advies van echte mensen’, is de belofte van Kijk Bij Mij (video). De nummer 54 van de Twinkle100 laat het verkopen daarbij over aan consumenten, in de overtuiging dat zij andere consumenten het beste kunnen helpen. Als na hun videoaanbeveling een aankoop volgt, ontvangen ze 5 procent van de transactiewaarde als beloning. 'Gemakkelijker verdien je het niet.'

Kijkshop tekent voor de financiële afwikkeling, de verzending en de garantie. De fysieke winkels en de klantenservice spelen hierin 'een onmisbare rol', aldus de Zweedse voorman Björn Serving: 'Consumenten zullen altijd behoefte hebben aan contact met een medewerker.'

Honderdduizend adviseurs

Even voor de zomer sprak Kijkshop de ambitie uit dit jaar nog driehonderdduizend particuliere verkoopadviseurs aan zich te willen binden. Bij de lancering van het platform, die enige vertraging opliep, zegt Kijkshop vandaag dat ‘het doel is om op korte termijn meer dan honderdduizend consumenten aan te sluiten’.

Naar een onbegrensd assortiment

Met een miljoen winkelbezoekers per maand en nog eens een miljoen online bezoekers ziet Kijkshop honderdduizend adviseurs als realistisch. Als dit aantal wordt gehaald zijn de mogelijkheden onbegrensd, aldus Serving: ‘Door zoveel kennis te ontsluiten wordt niet alleen het aankoopproces makkelijker, sneller en leuker voor de consument. Wij weten straks met elkaar alles van alles. Dan wordt het mogelijk om een onbegrensd assortiment aan te bieden.’

In een uitgebreid interview met Twinkle vertelde Serving afgelopen zomer dat Kijkshop op termijn af wil van eigen voorraden. Daarmee geeft de keten behalve het verkoopproces ook de logistiek uit handen. Resultaat: directer contact tussen fabrikanten en leveranciers aan de ene kant en consumenten aan de andere kant. In die zin dat er geen partij (lees: retailer) tussen zit die met marges en risico’s schuift. Kijkshop faciliteert slechts.

Listérus & Partners

De Zweedse investeringsmaatschappij Listérus & Partners, waar Björn Serving medeoprichter en -eigenaar van is, nam Kijkshop begin 2015 over. Grote veranderingen bleken nodig bij de keten, die ‘niet meer incrementeel zou kunnen groeien’. Dit voorjaar ging het roer om, waarna snel werd geschakeld.

TheONE

De software onder KijkBijMij is ontwikkeld door TheONE (ook wel Tone), een nieuwe entiteit van Kijkshop. TheONE gaat internationaal de boer op met het people2people platform, dat ook door andere retailers kan worden ingezet.

Kijkshop.nl

Overigens heeft Kijkshop ook zijn website in het nieuw gestoken. Daarop is hetzelfde assortiment te vinden als in de Kijk Bij Mij-app, zegt een woordvoerster desgevraagd. ‘Laat duidelijk zijn dat wij geloven in live videoadvies, en dus in de app. Zolang er vraag naar is, zullen we klanten ook met een normale webshop bedienen, zie het als een van de tussenstappen op de weg naar app only.'