Twinkle | Digital Commerce

Muller: 'Onze eerste stap naar landelijk bereik'

2017-11-09
1300730
  • 4:57

Picnic doet goede zaken; de websuper groeit op diverse plekken uit zijn jasje. Vandaar ook de beslissing voor de bouw van een eigen, gloednieuw distributiecentrum in Utrecht Lage Weide. Vandaag sloeg de Utrechtse wethouder Jeroen Kreijkamp de eerste paal van Picnics nieuwe logistieke centrum: oplevering staat gepland in maart volgend jaar. Twinkle sprak met mede-oprichter Michiel Muller.

‘We hebben er eentje in Nijkerk van 3.000 vierkante meter, eentje in Lage Weide van 7.000 vierkante meter; hier hebben we 20.000 vierkante meter grondoppervlak, voor een nieuw dc van 35.000 vierkante meter’, wijst Michiel Muller vanuit een bouwkeet op de Atoomweg. Het omvangrijke Utrechtse bedrijventerrein is de komende maanden getuige van de bouw van het tot nu toe grootste distributiecentrum voor de online supermarkt, die in oktober zijn tweede verjaardag viert.

Groeicurves

Het aantal klanten van Picnic verdubbelde in het eerste halfjaar van 2017: momenteel staan er 65.000 op de teller, in 24 steden. Vorige week nog stelde het bedrijf de geplande opening in Zoetermeer een maand uit, vanwege het hoge aantal aanmeldingen. Muller toont grafieken van de aanmeldingen per stad op zijn telefoon en wijst naar de exponentiële boog die de lijnen maken. ‘In vrijwel elke stad waar we openen, zien we hetzelfde patroon. Zijn we er nog niet, dan groeit de curve gestaag; zodra we bekendmaken dat we ergens voet aan grond zetten, krijgen we binnen korte tijd duizenden aanmeldingen.’ Op diverse plekken ontstaan wachtlijsten met hongerige consumenten; onderaan de streep staan 26.645 Nederlanders te trappelen, toont het overzicht. ‘Dat wil niet zeggen dat zij allemaal langdurig moeten wachten: zodra we ergens open kunnen, loopt de lijst door. Ik schat dat er nu zo’n 8.000 mensen wachten op plekken waar we nog niet zijn, de rest zit in de aanmeldfase’, licht Muller toe.

Orderpicking vindt straks plaats in het nieuwe dc, dat centraal gelegen is en daarom ook goed bereikbaar voor de honderden nieuwe arbeidskrachten die nodig zijn. ’20.000 vierkante meter, dat betekent zo’n vier voetbalvelden’, peinst Muller. ‘Dat moet voorlopig genoeg zijn, maar er zullen er nog wel meer volgen. Het is onze eerste stap naar landelijk bereik. Binnen een jaar of drie willen we zeventig procent van de Nederlandse bevolking kunnen bereiken.’ Reiken de ambities van Picnic ook verder dan de grens? ‘We hebben veel geïnteresseerde partijen op bezoek gehad’, licht Muller een tipje van de sluier op. ‘Voorlopig concentreren we ons echt op Nederland, maar ik zie geen reden waarom dit concept niet internationaal zou kunnen werken.’

In maart maakten Muller en mede-oprichters Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys bekend vier grote Nederlandse familiefondsen tot nieuwe Picnic-investeerders te mogen rekenen. ‘De investeringen zijn  er om groei mee te financieren. De kosten gaan vaak voor de baten uit. We bouwen onze eigen infrastructuur, dat vergt investering. We rijden in eigen auto’s, waaronder onze bekende elektrische busjes; we richten lokale hubs in. Als je dat drie jaar lang in dit tempo wilt doen, is daar kapitaal voor nodig.’

Duurzaam

De duurzame inslag die Picnic hoog in het vaandeel heeft staan, is ook terug te vinden in de bouw van het nieuwe dc. Het dak ervan bevat 20.000 vierkante meter aan zonnepanelen. ‘We kwalificeren ons ermee voor het duurzaamheidscertificaat BREEAM Excellent’, zegt Muller trots. ‘De zonnepanelen leveren een stroomcapaciteit gelijk aan het verbruik van 460 huishoudens en een warmtewisselingsinstallatie hergebruikt warmte uit de motoren van de koelcel. Dat gaan we ook terugzien in onze energierekening.’

Naast het duurzame distributiecentrum zorgt ook het bedrijfsmodel van Picnic voor minder voedselverspilling, vertelt Muller. ‘Als je als supermarkt nu een hele afdeling barbecuevlees hebt ingeslagen, heb je een probleem’, wijst de ondernemer naar de felle regenbui buiten. ‘We bestellen pas bij onze leveranciers wanneer klanten bij ons hebben besteld. Dat kan tot tien uur ’s avonds; om vijf over tien weten we precies hoeveel tomaten, broden, appels we nodig hebben.’ Levert dat geen problemen op wanneer artikelen niet beschikbaar blijken te zijn? ‘Dat is inderdaad een risico, dus moet je zorgen dat je supply chain heel betrouwbaar is. Als we bij de groenteboer twintig kisten tomaten bestellen, moeten die er de volgende ochtend staan, van goede kwaliteit. De bakker levert precies het aantal broden, niet één meer of minder. We werken nauw samen met onze leveranciers.’ Ook bespaart Picnic zijn klanten het – vervuilende – ritje naar de supermarkt. ‘Wist je dat de helft van de Nederlanders de auto pakt als ze boodschappen gaan doen? Wij bezorgen met elektrische auto’s. Die hebben een beperkte actieradius en gaan niet zo hard, dus plannen we zo efficiënt mogelijk in. In tegenstelling tot andere bezorgers bieden we niet meerdere aflevermomenten per dag – zodat er voortdurend heen- en weer gereden moet worden, dat is niet milieuvriendelijk –, maar leveren we op vaste bezorgtijden op een dag naar keuze. Zo rijden we één keer een straat in en doen daar die bezorgingen. Een melkboerrondje, als het ware.’

Gezinnen

Picnic trapte af in Amersfoort en breidde algauw uit naar Utrecht. Typisch studentensteden, bestaat dan de afzetmarkt vooral daaruit? ‘Nee, onze voornaamste doelgroep bestaat uit gezinnen’, vertelt Muller. ‘Vanwege de elektrische bezorgbusjes leent ons concept zich niet echt voor buitengebieden, we concentreren ons op steden. We leveren in alle welstandsklasses, villawijken, stadswijken, nieuwbouwwijken, het maakt niet uit. Gezinnen zijn oververtegenwoordigd: het is ook fijn als je druk bent, allebei een baan hebt, en de boodschappen voor je verzorgd worden.’

Aan maaltijdboxen denkt Picnic in ieder geval voorlopig nog niet. ‘Dat is echt een hele andere markt. We hebben er zijdelings mee te maken, HelloFresh bijvoorbeeld zorgt er wel voor dat mensen het normaler vinden dat er thuis eten afgeleverd wordt, maar dat doet Thuisbezorgd ook. Het opent de minds van mensen. Maar een maaltijdbox is een kostbare business. Een normaal gezin in Nederland eet gemiddeld voor 7,80 euro. Pa, ma, twee kids en een toetje.’

Na de eerste paal die vandaag de grond in ging, vordert de bouw van het distributiecentrum gestaag. Goed nieuws voor Picnic, dat nu werkt vanuit magazijnen die samen opgeteld nog niet de helft van het aantal toekomstige vierkante meters halen. Wat is het geheim van Picnics snelle groei? ‘We hebben iets gemaakt dat klanten graag willen hebben’, aldus Muller. ‘De vraag is er, het blijkt maar weer uit de wachtlijsten. Op den duur zullen we klanten moeten gaan trekken, maar zoals ik ook zeg tegen nieuwe personeelsleden: dit is niet standaard. Het is niet normaal dat de klanten voortdurend op je deur kloppen.’