Twinkle | Digital Commerce

Stappenplan naar een succesvol Amazon-account

2017-08-23
1443811
  • 3:44

De nieuwswebsites staan er vol mee: Amazon. Het machtige platform uit Amerika neemt in vrijwel alle branches de monopolypositie in. Hoe maak jij nou gebruik van dit platform zonder dat het je veel geld kost en het ook wat oplevert?

Tekst: Roel Verzantvoort

Hoe werkt Amazon?

Allereerst is het belangrijk om te snappen hoe het platform werkt. Zoals bekend, kun je als adverteerder je feed uploaden in Amazon. Op basis van deze feed toont Amazon je producten als een gebruiker hiernaar zoekt. Hoe meer dit overeen komt, hoe groter de kans dat jouw product getoond wordt.

Om ervoor te zorgen dat deze overeenkomst zo groot mogelijk is, kun je het veilingsysteem beïnvloeden. Er zijn drie pijlers die er voor zorgen dat jouw bedrijf beter (en vaker) vertoond wordt. Onderstaand meer over deze factoren.

Amazon pijler 1: relevantie

Net als binnen Google is relevantie essentieel. Hoe relevanter je product, hoe groter de kans op een transactie - en dus omzet - voor zowel de verkoper als Amazon. Maar hoe vergroot je de relevantie voor je producten?

Content Feed
Dit gebeurt op basis van de feed die je uploadt. Hoe uitgebreider en completer deze feed is, hoe beter Amazon kan bepalen of het product relevant is. Zo zijn er een hoop velden (binnen de feed) die vaak niet worden ingevuld. Vul daarom alle benodigde informatie in, zoals:

  • Titel
  • Materiaal
  • Collectie
  • Bulletpoints
  • Merknaam
  • SKU
  • EAN
  • Producttype
  • Categorie
  • Beschrijving

Zo creëer je een zo duidelijk mogelijk beeld.  

Afbeeldingen
Zodra je deze punten hebt ingevuld ben je al redelijk vindbaar. Er zijn echter ook afbeeldingen nodig. Belangrijk is dat je een ‘zoom’- functie gebruikt, dit zorgt namelijk voor betere prestaties. Daarnaast is het belangrijk om afbeeldingen te gebruiken die het hele product tonen en een afbeelding die inzoomt (op een belangrijk deel van het product). Op deze manier verschaf je de bezoeker zoveel mogelijk info.

Verder moeten je afbeelding aan de volgende specificaties voldoen:

  • Minimaal 85 procent van het product moet in de afbeelding zichtbaar zijn
  • Watermerken en logo’s worden afgekeurd
  • Een ‘main’-afbeelding moet een witte achtergrond zonder accessoires hebben
  • Afbeeldingen moeten minstens 1.000 pixels op de langste kant en 500 pixels op de kortste kant zijn, inclusief een ‘inzoom’-mogelijkheid
  • De langste kant mag maximaal 10.000 pixels bevatten
  • Je kunt afbeeldingen het best uploaden als JPEG (voorkeur). TIFF of GIF- bestanden zijn ook toegestaan

Zoektermen in de Amazon feed
Voeg ook keywords toe in de feed. Deze zorgen dat je breder en beter gevonden wordt. Denk hierbij aan synoniemen of vergelijkbare termen. Maar nog belangrijker, kijk waarop je gevonden bent binnen het zoektermenrapport en gebruik deze termen in je feed.

Helaas is er geen zoekwoordplanner zoals in Google. Wel maakt Amazon binnen zijn eigen zoekfunctie gebruik van de Instant Search-functie. Op deze manier kun je kijken waar veel op gezocht wordt, zodat je deze in de feed kunt opnemen.

Amazon pijler 2: populariteit

Net als binnen Google is populariteit een belangrijke pijler. Hoe meer mensen doorklikken (en bestellen), hoe relevanter en dus interessanter het product is. Maar welke punten zijn dan belangrijk voor Amazon om je vaker te vertonen? Ik zet ze hieronder op een rij.

Prime-account
Wanneer je wilt scoren binnen Amazon is een Prime-account onmisbaar. Dit voornamelijk omdat Amazon een sterke voorkeur voor dit accounttype heeft.

Adverteren
Advertenties zorgen voor inkomsten en zijn dus interessant voor Amazon. Daarom hebben je advertenties invloed op de positionering die je krijgt. Ook kunnen advertenties je een betere positie bezorgen zonder dat de kwaliteit van je feed extreem goed is. Daarnaast beïnvloeden ze de onderstaande ranking-factoren.

Doorklikpercentages
Hierin verschilt Amazon niet van Google. Hoe meer mensen vanuit een resultaat doorklikken naar jouw product, hoe beter dit is voor iedereen. Deze factor is erg beïnvloedbaar door bijvoorbeeld je feed te verbeteren en je advertenties te optimaliseren.

Verkoopstatistieken
Wanneer je veel verkoopt, is dat gunstig voor de klant, de verkoper én Amazon. Hoe hoger je verkoopstatistieken, hoe gemakkelijker je een goede positie verkrijgt. Uiteraard zijn hierbij je reviews enorm belangrijk. Verkopen zonder reviews zijn leuk, maar de meerwaarde van reviews is op Amazon erg groot.

Buybox
De laatste belangrijke ranking-factor van Amazon is de buybox. Dit is een vergelijking van andere aanbieders (van hetzelfde product) die voornamelijk naar prijs kijkt. Hoe vaker je deze veiling wint, hoe groter de kans dat je de volgende keer een betere positie krijgt bij de normale resultaten. Deze factor is alleen te beïnvloeden door je pricing aan te passen.

Amazon pijler 3: externe factoren

Als laatste pijler hebben we de externe factoren. Hieronder verstaan we de volgende twee:

  • Pricing
  • Concurrenten

Deze zijn nauwelijks te sturen, maar hebben grote invloed op je resultaten. Het is dan ook geen gek idee om geregeld eens bij de concullega’s te kijken naar hoe zij de producten op Amazon aanbieden.

Roel Verzantvoort is advertising consultant bij Tribal.