Twinkle | Digital Commerce

Nederlanders in wereldtop online boodschappen doen

2017-05-28
30771730
  • [nieuws]
  • 1:11

Nederland is één van de landen met het grootste online aandeel in eGrocery, ofwel online boodschappen doen. Dat meldt performance marketing-onderzoeker Criteo in nieuw onderzoek. De Britten kopen wereldwijd het vaakst in online supermarkten.

Criteo concludeert op basis van miljarden productzoekopdrachten en transacties dat boodschappen bestellen op internet verreweg het populairst is in Zuid-Korea, dat verantwoordelijk is voor 16,6 procent van de totale 'Fast Moving Consumer Goods'-verkopen. Volgens Criteo is het aandeel van Nederland daarin 1,7 procent; dat brengt ons land op een met Spanje gedeelde achtste plaats in de wereldwijde top-10 uit het onderzoek. Nederland is al jaren één van de sterkst ontwikkelende markten in e-grocery.

Groot-Brittannië Europese koploper
In Europa staat Groot-Brittannië bovenaan met 6,9 procent. De Engelsen kopen graag via hun mobiel in online supermarkten, meldt het rapport: 40 procent van de Britse boodschappenmandjes op internet wordt met de mobiel afgerekend. Criteo wijst het brede aanbod aan 'click-and-collect'-services in Engeland aan als aandrijver van het succes van 'bricks-and-clicks'-supers, die het volgens het bureau beter doen dan Amazon in Engeland.

Afnemende groei
Het Nederlandse kennisplatform Supermarkt & Ruimte berekende eind vorig jaar dat de omzet uit online boodschappen in ons land ongeveer gelijk is aan die van 55 fysieke supermarkten. Nederlanders haakten op internet enthousiast aan, maar het groeitempo vlakt af', aldus de onderzoekers.