Twinkle | Digital Commerce

De Nederlandse Retail Federatie?

2017-11-08
180101
  • 2:38

De Amerikaanse National Retail Federation, kortweg NRF, vertegenwoordigt alle facetten van retail. Van online tot offline. Ondertussen gaan we in ons land nog altijd gebukt onder het juk van de verzuiling.


De NRF opende afgelopen zondag zijn 104e ‘Big Show’ in New York. Dit jaar met meer dan 34.000 aanwezigen (!) uit meer dan negentig landen. Matt Shay, de ceo en president van de NRF, opende de Big Show. Sinds Matt aan het roer staat, is de NRF gegroeid op alle vlakken. Het is met recht the voice of retail!

Sales tax
Matt presenteerde indrukwekkende cijfers over retail in de Verenigde Staten, waarbij hij de verwachte groeicijfers voor 2015 toeschrijft aan online. Daarnaast vertelde hij over de ambities van de NRF om het bedrijfsleven en onderwijs dichter bij elkaar te brengen. Een onderwerp, dat ook Thuiswinkel.org aan het hart ligt en waarover we aanstaande donderdag op de Nieuwjaarsreceptie wat zullen  vertellen. Een andere belangrijke zaak voor de NRF in 2015 is de ‘Marketplace Fairness Act’ die dit jaar door het congres gaat. Met deze wet worden offline en online belastingen gelijk getrokken voor bedrijven. Waarom startte Amazon op in Seattle, Washington in het midden van de jaren 90? Niet omdat Jeff Bezos Seattle zo’n mooie stad vond, maar omdat Amazon daar het minst geconfronteerd zou worden met verkoopbelasting. Er wonen immers niet zoveel mensen in de staat Washington. Dat gaat veranderen. Binnenkort moeten consumenten die online kopen in alle staten sales tax gaan betalen, net alsof het in iedere staat een fysieke winkel heeft. Als de wet door het congres komt, is het een belangrijke politieke stap. Het is een direct gevolg van het samengaan van offline en online in een nieuwe omnichannel wereld.

Keerpunt
Dr. Ben Bernanke, voormalig voorzitter van de FED in de Verenigde Staten, sprark in New York uitgebreid over de impact van de financiële crises op retail. De crisis van 2007-2008 geldt als een keerpunt in de hedendaagse economie. Het consumentenvertrouwen daalde tot een dieptepunt en dat leidde tot een jarenlange recessie, waar we nu nog de laatste stuiptrekkingen van meemaken. Vraag is dan natuurlijk wanneer we over de recessie heen zijn. Volgens Bernanke zijn we er bijna, maar zijn grote zorg is dat Europa de ontwikkeling naar herstel niet kan waarmaken. De landen uit de Eurozone hebben nog niet de juiste initiatieven kunnen nemen, er is geen harmonisatie van te ondernemen stappen, aldus Bernanke.

Juk van de verzuiling
Dat zien we ook in ons eigen land. Het blijft fascinerend om te zien hoe in de Verenigde Staten alle facetten van de de retailmarkt vertegenwoordigd worden door één organisatie, de NRF. Toch wat anders dan in Nederland, waar meer dan dertig sectororganisaties, een handvol koepelorganisaties en dan nog eens VNO-NCW / MKB Nederland zich allemaal druk maken over ieder zijn eigen stukje retail. Veel traditionele detaillisten denken bovendien nog altijd dat retail enkel over producten gaat en dus dat e-commerce enkel over de verkoop van online producten gaat. Niets is minder waar uiteraard. Retail - zoek het maar eens op - gaat over producten én diensten! Het Nederlandse landschap van belangenbehartiging is het best te vergelijken met de oude, verzuilde omroepwereld. Wordt het niet tijd dat we het juk van verzuiling in de detailhandel van ons afgooien en komen tot een komen tot één Nederlandse NRF, de Nederlandse Retail Federatie?