Twinkle | Digital Commerce

Meegenomen uit seattle: 10 tips om Amazon te overleven

2017-05-26
180101
  • 2:32

‘Hoe overleven we Amazon?’, was een veelgestelde vraag op Shop.org’s ‘Retail’s Digital Rush’ conferentie vorige week . Ik sprak er met Brad Stone, veelgeprezen auteur van ‘The Everything Store’ en verteller van ‘The Amazon.com Story’.

Eerder bespraken en bediscussieerden we met onze Shopping2020-delegatie al de vraag die op ieders lippen leeft: ‘Hoe overleven we Amazon?’ Uit het gesprek met John Rossman, oud-medewerker van Amazon, de daarop volgende discussies met de Shopping2020-delegatie én uit de keynote presentatie van Brad Stone heb ik de volgende 10 tips om Amazon te overleven gedestilleerd:

  1. Zorg voor een uniek, exclusief aanbod van producten en/of diensten dat zich in de markt onderscheidt. Niches doen het goed, daar kun je in excelleren!
  2. Word contenteigenaar. Het aloude ‘Content-Is-King’ is weer helemaal terug! De contenteigenaar kan namelijk consumenten iets unieks bieden.
  3. Bouw een community met en voor je klanten zodat je ze optimaal kan bedienen. Customer service is van alle tijden en moet gewoon top zijn. Maar doe het anders, beter en persoonlijker, werk aan 1-op-1 relaties met je (beste) klanten.
  4. Werk samen met anderen – third parties –die je kunnen helpen in je unieke positionering. Je kan niet alles zelf en samen sta je nu eenmaal sterk. Ook fabrikanten kunnen je daarbij van dienst zijn. Ook niet voor de hand liggende partnerships kunnen je onderscheidend maken in de markt. Durf buiten de eigen comfort zone te denken.
  5. Zorg voor topbeleving op het gebied van fulfillment, afleveren en retouren. De beleving moet zoveel mogelijk naadloos – seamless – zijn. Maar jij kan misschien net die persoonlijke touch toevoegen die je onderscheidend maakt en waardoor ik terugkom. Excellente en gepersonaliseerde customer service kan je dus onderscheiden. Een goed voorbeeld hiervan is door te werken met persoonlijke verpakkingen, waarmee je kan opvallen en je kunt onderscheiden in de markt.
  6. Streef zoveel mogelijk authenticiteit na: stel jezelf kwetsbaar op en laat zien en voelen wie je bent en waar je voor staat. Geef je merk de waarde die het verdient en waar anderen – intern en extern – zich aan kunnen laven.
  7. Werk continu aan kleine verbeteringen en rijg deze één voor één aan elkaar. Een heleboel kleine verbeteringen op welk front dan ook kunnen samen een grote stap voorwaarts betekenen.
  8. ‘Watch and learn’. Niks mis mee om van Amazon te leren. Kijk, leer en kopieer! Waarom het wiel zelf uitvinden?
  9. Zorg voor een goede werksfeer, waarin medewerkers zich thuis voelen. Koester je talenten en leg de lat steeds wat hoger bij het aanstellen van nieuwe mensen. Zorg er wel voor dat ze binnen je team passen.
  10. Leiderschap is geen vies woord. Zet een koers uit, creëer een visie voor de toekomst. Think Big. Een neem je mensen mee in je droom.

Na Brad Stone’s presentatie ging Forrester’s senior analyst Sucharita Mulpuru het gesprek met hem aan. Op de laatste vraag die Sucharita stelde ging Brad helaas niet in. De vraag die via Twitter gesteld werd, luidde: ‘How does Amazon survive Alibaba?’ Daar gaan we eens over nadenken..
 
Wijnand Jongen schreef eerder een andere blog-posting over de Shopping2020-reis naar Seattle: ‘The Amazon Way’.

Ook retailprofessor Cor Molenaar bracht verslag uit over de studiereis. Zijn beschouwing leest u hier.