Twinkle | Digital Commerce

DPD komt met ‘afstandsbediening voor pakketjes’

2017-05-27
180101
  • 1:18

DPD heeft voor Duitse webshoppers de dienst ‘Paketnavigator’ geïntroduceerd, een soort digitale afstandsbediening voor pakketleveringen. Behalve via Paketnavigator.de is de service ook via mobiele apps beschikbaar.

De vergelijking met de afstandsbediening, gemaakt door vaktitel Post&Parcel, moet uitdrukken dat Duitse webshoppers vergaande mobiele controle krijgt over de verzending van pakketjes. Zij kunnen tot kort voor de geplande levering nog alternatieve bezorgadressen opgeven, of alsnog kiezen voor click & collect. Ook kunnen ze aangeven op welke veilige plaats bij hun huis de bezorger een pakketje mag droppen:

Rondom de nieuwe dienst heeft DPD de site Paketnavigator.de gelanceerd, die is geoptimaliseerd voor tablets en smartphones. Daarnaast is de Android-applicatie van DPD Deutschland afgelopen week uitgebreid met nieuwe functionaliteiten. Een update van de iOS-app is ophanden.

DPD Predict
Met zijn dienst Predict investeerde DPD in verschillende landen al in het aflevergemak van webshoppers. In ons land verkleinde DPD Pakketservice de tijdvakken voor afleverprognoses onder die naam van drie naar één uur; webshoppers kunnen tot op het uur nauwkeurig zien wanneer ze hun weborders mogen verwachten. ‘Dit willen we naar vijftien minuten brengen’, vertelde DPD's  José van Lent twee maanden geleden op Logistiek & E-commerce.

Laagdrempelig
De pakketnavigator is bedoeld om de beschikbare logistieke mogelijkheden laagdrempeliger te maken voor webshoppers, om te beginnen in Duitsland. DPD, waarin de volle La Poste-dochter GeoPost een meerderheidsaandeel heeft, wil zijn aandeel op de Duitse pakketmarkt in vier jaar tijd verdubbelen, tot 15 procent. DPD concurreert bij onze oosterburen onder andere met marktleider Deutsche Post DHL, met Hermes en met GLS.