Twinkle | Digital Commerce

‘Bouwmaterialenhandel moet bouwmarkt achter na met omnichannel’

2017-11-08
640397
  • 1:54

Bouwmaterialenhandels doen er goed aan een omnichannel-strategie te ontwikkelen, stelt ABN Amro. Volgens de bank liggen er ‘grote kansen voor de bouwmaterialenhandel die er in slaagt een goede mix van online en offline aankoopplaatsen en contactmomenten aan te bieden'.

ABN Amro heeft een sectorrapport over de bouwmaterialenhandel gepubliceerd. Dat deed de bank in samenwerking met BouwKennis, ‘dé kennis- en netwerkpartner voor de bouwsector’. Afgelopen maand legde BouwKennis het bestel- en oriëntatiegedrag van ZZP’ers in de bouwsector onder de loep.

Onrustig vaarwater
Verkopers van bouwmaterialen bevinden zich volgens ABN Amro in onrustig vaarwater; er is een bouwcrisis, bouwmarkten voor consumenten mikken steeds nadrukkelijker ook op klusbedrijven en daarnaast is er met internet een kanaal bijgekomen. Bijna alle grote bouwmarkten, waaronder Praxis, Formido, Gamma en Karwei verkopen inmiddels online, hoewel bij de meerwaarde van hun webshops nog wel eens vraagtekens worden gezet.

Bouwmaterialen bestellen
Uit de peiling van BouwKennis blijkt dat ZZP'ers bijna de helft van de bouwmaterialen bestellen, maar dat gebeurt vooral nog telefonisch. Ze bestellen gemiddeld nog maar 13 procent van hun materialen online. ABN Amro ziet ruimte voor groei, maar benadrukt dat de focus niet zozeer zou moeten liggen op afzonderlijke kanalen, maar meer op de mix daarvan.

‘Als de nadruk bij een aankoop meer op gemak ligt, bijvoorbeeld bij een herhaalaankoop van een zwaar of groot product, dan heeft de webshop de voorkeur’, spiegelt de bank voor. ‘Ligt het accent op beleving of service, dan gaat men naar de fysieke winkel. Maar ook alle tussenvormen zijn mogelijk, denk aan drive-through afhalen of een product in de winkel scannen met je smartphone voor meer online informatie of een bestelling. Als aanbieders van bouwmateriaal erin slagen in al deze kanalen de juiste beleving te bieden, dan ziet hun toekomst er zowel online als offline zonnig uit.’

Bedrijven worden als consumenten
Bedrijven, concludeert ABN Amro, gaan zich almaar meer gedragen als particuliere klanten. ‘Consumenten raken er steeds meer aan gewend om zelf te kunnen kiezen waar, wanneer en hoe zij producten bestellen. Die ervaring nemen ze mee naar de werkvloer.’ Ook in de b2b-sector is er volgens de bank een transformatie gaande van het verkopen van een product naar het begeleiden van klanten in het aankoopproces.

Lees ook: De 'consumerization' van b2b e-commerce (2 oktober 2013)

NB: op 28 oktober 2014 vindt het B2B E-commerce Congres plaats in Houten.