Twinkle | Digital Commerce

Duitse webshops blijven opdraaien voor retourkosten

2017-05-27
180101
  • 1:23

Zes op de tien Duitse webwinkeliers blijven retourkosten sowieso dekken, ook als dat vanaf aanstaande juni niet meer hoeft. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Bundesverband des Deutschen Versandhandels. Zo voorkomen ze dat klanten overstappen naar concurrenten.

Een jaar geleden gaf de meerderheid van de Duitse webwinkeliers nog aan retourkosten op het bordje van de klant te willen leggen als ze daarvoor de gelegenheid zouden krijgen. Die gelegenheid komt er vanaf medio juni, als nieuwe Europese regelgeving ook bij onze oosterburen in werking treedt.

Duitse webshopper wil niet betalen
Duitse webwinkeliers zijn nu nog verplicht om behalve de aanvankelijke verzendkosten (zoals in Nederland) ook de retourkosten te restitueren bij terugzending van een product van 40 euro of meer. Die verplichting komt over vier maanden te vervallen, maar uit een studie bleek afgelopen zomer al dat Duitse consumenten niet willen opdraaien voor de kosten van retouren. Slechts één op de zeven ondervraagden noemde het toen acceptabel dat klanten voor retouren zouden moeten betalen, in plaats van online ondernemers.

Gratis blijft de norm
Gratis retourneren leek in e-commerce booming Duitsland net zo goed als hier een onderscheidend criterium voor online handelaren te worden. Duitse webshops zullen echter massaal de boel de boel laten, afgaande op de recente retourstudie (pdf) van het Bundesverband des Deutschen Versandhandels; 59 procent doet dat sowieso, 39 procent twijfelt nog. 2 procent van de respondenten wil de doorberekening van retourkosten afhankelijk maken van de orderwaarde:

 

U vindt het complete onderzoeksrapport van het Bundesverband des Deutschen Versandhandels hier (pdf).


Foto: Man running with several boxes in the back, Shutterstock