Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Waarborg Reviews: 5 vragen aan Wijnand Jongen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:27

Thuiswinkel.org koppelt reviews aan zijn Waarborg, schreef Twinkle gisteren. Leden van de belangenvereniging kunnen bezoekers laten zien hoe goed ze volgens andere klanten presteren. De beoordelingen zijn optioneel, benadrukt directeur Wijnand Jongen.
 
Twinkle stelde vijf vragen aan Jongen over de aanstaande introductie van Thuiswinkel Waarborg Reviews, waarvoor Thuiswinkel.org een samenwerking sloot met KiyOh.

Waarom komen jullie met reviews?
‘We willen onze leden graag diensten bieden die er toe doen, die bijdragen aan het vertrouwen van webshoppers, aan de conversie, aan resultaten, kennis et cetera. Het Thuiswinkel Waarborg is iets dynamisch, het is in beweging. We koppelen nu reviews aan het keurmerk omdat we denken dat het waarde toevoegt voor alle partijen; het dient niet alleen onze leden, maar ook de consument, het vertrouwen in de markt en het merk Thuiswinkel.org.’

Hoe zijn jullie uitgekomen bij KiyOh?
‘Het idee om reviews toe te voegen aan het Waarborg leeft al heel lang. We hebben de afgelopen periode gesprekken gevoerd met nationale en internationale partijen om dat voor ons te faciliteren. We zijn bij KiyOh uitgekomen, omdat ze een goede reputatie hebben in zowel binnen- als buitenland, omdat ze beschikken over een grote helpdesk en omdat veel van onze leden al bij KiyOh aangesloten zijn. We spreken dezelfde taal en we koppelen ons sterke Thuiswinkel-merk nu aan hun expertise op dit terrein, waarbij de reviews ook worden getoond in de rankings van Google. Dat is niet bij alle partijen zo. Overigens verplichten wij onze leden niet om Thuiswinkel Waarborg Reviews te tonen; het is een optioneel systeem. Bestaande contracten bij KiyOh worden keurig overgezet. Ook dat hoeft niet als webwinkels dat niet willen, maar ze zijn bij ons wel goedkoper uit dan bij KiyOh zelf.’

Google is bezig met een internationale uitrol van een webwinkelkeurmerk en ze zullen ons land vermoedelijk niet overslaan. Hoe onderscheiden jullie reviews zich daarvan?
‘Bij Google zijn de reviews commercieel ingestoken en gekoppeld aan bestedingen aan Google Shopping, AdWords en dergelijke. Dat is op zichzelf prima, maar de webwinkelier betaalt de facto toch de rekening. Een belangrijk verschil is dat wij een non-profitorganisatie zijn die reviews als additionele dienst bieden aan gecertificeerde partijen. Dat lijkt me een krachtige propositie.’

Thuiswinkel.org is trots op de rol die het heeft gespeeld bij de introductie van iDeal. De certificering was enkele jaar geleden ook een mijlpaal vond u. Is dit er weer zo een?
‘Dit is zeker een hele belangrijke stap in de ontwikkeling van de vereniging ja. We voegen waarde toe en de reviews bevorderen het vertrouwen en de merkbeleving. Afgelopen jaar hebben we ons ledenaantal met 20 procent zien groeien en ik denk dat we die groei mede dankzij de reviews kunnen continueren.’

Centraal Beheer Achmea lanceerde een jaar geleden een verzekering voor online aankopen. U vertelde dat zo’n service toegevoegde waarde kon hebben voor uw leden. Hoe staat het daarmee?
‘We kijken nog steeds naar partijen die op dit terrein een rol zouden kunnen vervullen. Maar ook voor zo’n garantstelling geldt dat het altijd optioneel zal zijn voor leden. We zullen nooit verplichten daaraan mee te doen.’