Twinkle | Digital Commerce

Optimalisatietips voor verlaten winkelwagen e-mails

2017-05-28
180101

Gevulde winkelwagens die niet worden afgerekend zijn webwinkeliers een doorn in het oog. E-mails die winkelwagenverlaters over de streep proberen te trekken zijn een laatste redmiddel. Niels Vogt van Measuremail stelde 6 tips op voor dit type mails.

Tekst: Niels Vogt

E-mails aan winkelwagenverlaters hebben maar één doel: de eerdere bezoeker zijn bestelling af laten ronden. In onderstaande tips vindt u verschillende manieren om het optimale uit deze belangrijke e-mails te halen.

1) Test de timing van het bericht
Experimenteer met het tijdsverschil tussen het verlaten van de winkelwagen en het verzenden van de e-mail. Als deze gebeurtenissen te kort op elkaar volgen krijgen bezoekers van de webshop het gevoel dat u over hun schouder meekijkt. In feite is dit ook zo, maar dit moet niet te veel opvallen. Als het tijdsverschil te groot is komt de e-mail te laat en is de bezoeker niet meer geïnteresseerd.

2) Test de onderwerpregel
Testen met verschillende onderwerpregels loont absoluut. Het kost weinig moeite om dit te testen en de resultaten kunnen verbluffend zijn. Sommige onderwerpregels werken een stuk beter dan andere om de aandacht te trekken in een volle inbox. Wat is bijvoorbeeld het effect van het toevoegen van de productnaam?

3) Geeft u korting?
Geef t u ontvangers van korting om hen alsnog over te halen? Op de korte termijn kan dit een positief effect hebben, maar denk er goed over na; als webshopbezoekers dit van tevoren weten, zullen ze hun winkelwagen misschien expres verlaten om die korting te krijgen.

4) Stuur een herinnering
Stuur ontvangers een herinneringsmail als ze uw eerste verlaten winkelwagen e-mail niet hebben geopend. Het kan heel goed zijn dat uw e-mail niet opviel tussen de andere ongeopende e-mails in de volle inbox. Het is dan niet vreemd om later een herinnering te sturen. Pas wel op met ontvangers die uw e-mail wél hebben geopend. Het wordt wat opdringerig als u deze ook een herinnering stuurt. Dit zal uw imago niet ten goede komen.

5) Maak gebruik van uw e-mailmarketing software
Veel webshops laten hun verlaten winkelwagen e-mails verzenden vanuit de backoffice van de webshop. Vaak kan alle benodigde informatie geautomatiseerd van de backoffice naar de e-mailmarketing software gestuurd worden. Vanuit de e-mailmarketing software kan vervolgens een e-mail gestuurd worden die marketingtechnisch helemaal geoptimaliseerd is. Zeker voor dit soort belangrijke e-mails is het goed om naar een dergelijke koppeling te kijken.

6) Meet conversie
Als u aan de slag gaat met analyseren heb je goede informatie nodig. Door UTM-tags toe te voegen aan de links in uw e-mails kunt u precies meten hoe hoog het rendement van deze e-mails is. Koppel daarnaast uw webshop aan uw e-mailmarketing software. U ziet dan direct in de rapportages van uw e-mailmarketing software welk conversiepercentage u heeft gehaald.

Er is geen algemene e-mail te bedenken die alle verlaten winkelwagens op kan volgen. Zorg ervoor dat u begint met het testen van belangrijke onderdelen zoals de onderwerpregel en de tijd tussen het verlaten van de winkelwagen en het sturen van de e-mail.
  
Niels Vogt is marketingmedewerker bij Measuremail. Dit artikel verscheen eerder op de site van de e-mail service provider.