Twinkle | Digital Commerce

Liken loont: Facebook-app mailt prijsverlagingen

2017-05-27
180101
  • 1:14

Glimpse, onderdeel van de Amerikaanse productenzoekmachine TheFind, heeft een opvallende nieuwe applicatie gelanceerd voor Facebook. Wie een ‘like’ plaatst bij producten, kan via de app op de hoogte worden gesteld van prijswijzigingen.


Mensen die de Facebook-applicatie van Glimpse hebben geïnstalleerd, krijgen een mailtje van het sociale netwerk als een product dat ze hebben geliked in de uitverkoop gaat. Daarmee wordt de Like-button een stuk interessanter voor consumenten, schrijft Gigaom.com. ‘Een van de problemen van liken is altijd geweest dat gebruikers weinig retour krijgen voor de mond-tot-mondreclame die ze maken voor merken en producten.’

Koopintentie
Omdat gebruikers voortaan zogenoemde universal price alerts kunnen krijgen, zullen ze eerder geneigd zijn een product te liken. Voordeel van dit gestimuleerde delen is dat producten vaker (bij likers) en breder (bij contacten van likers) onder de aandacht worden gebracht. Bovendien kunnen online retailers een beeld krijgen van de koopintentie bij een eventuele prijsverlaging.

Sale alerts
Glimpse maakt bookmarking boards op basis van likes op Facebook en lijkt daarmee op Pinterest. Eigenaar TheFind heeft ruimte ervaring met sale alerts op honderden miljoenen producten in zijn database. De nieuwe app van Glimpse maakt voor het eerst een koppeling tussen zulke alerts en Facebook-likes, ook als die op de sites van online retailers zijn geplaatst.



Want-button
Om social commerce te stimuleren zou Facebook zelf bezig zijn met de ontwikkeling van een Want-button naast de Like-button.