Twinkle | Digital Commerce

IBM koopt Teleaf: nieuwe slag in consolidatiestrijd

2017-05-27
180101
  • 1:12

IBM wil een nieuwe overname doen om zijn positie in e-commerce te versterken. Het bedrijf heeft zijn zinnen gezet op Teleaf Technology, dat software verkoopt om online gedrag van consumenten te analyseren. Onder andere Best Buy, Zappos en Wehkamp.nl zijn er klant.

Hoeveel IBM over heeft voor Tealeaf, dat met zijn oplossingen voor customer experience managament steeds meer focust op m-commerce, is niet bekend gemaakt (persbericht).

Overnamepot van 20 miljard dollar
Teleaf is niet de eerste, maar ook niet de laatste acquisitie die IBM wil doen om zich te versterken. Huidig bestuursvoorzitter Sam Palmisano kondigde in 2010 aan voor 20 miljard dollar bedrijven over te willen nemen in 5 jaar. De tijd is nog niet om en het geld is nog niet op.

Webanalytics
Sinds de uitspraak van Palmisano nam IBM achtereenvolgens onder meer al Sterling Commerce, Coremetrics, Unica en DemanTec over. De laatste drie bedrijven richten zich net als Tealeaf op webanalytics.

In de slag met Orcale en Adobe
Internet Retailer merkt op dat IBM niet het enige concern is dat bedrijven met bewezen e-commerce expertise opslokt. Oracle kocht de afgelopen twee jaar onder andere e-commerce software leverancier ATG, zoekspecialist Endeca en RightNow Technologies. Adobe Systems nam in 2009 analytics-aanbieder Omniture over. Vorig jaar voegde Adobe zoekmachinemarketingbedrijf Efficient Frontier toe aan het portfolio.