Twinkle | Digital Commerce

‘Bezuinigingen en btw werpen retailers terug’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:10

De aangekondigde bezuinigingen en de btw-verhoging zetten de Nederlandse non-food bestedingen onder druk, voorspelt ING Economisch Bureau. Retailers in de sectoren kleding, schoenen, doe-het-zelf, woninginrichting en elektronica zien hun markt dit jaar en volgend jaar krimpen.

De omzet van non-food retailers nam in het afgelopen jaar al met 1,2 procent af. Waar ING Economisch Bureau eerder nog uitging van groei in het lopende jaar (plus 0,2 procent), is het in zijn jongste kwartaalbericht een stuk minder optimistisch; de analisten rekenen op 1,6 procent krimp in 2012, gevolg door een omzetverlies van 1,8 procent in 2013.

Hand op de knip
ING Economisch Bureau baseert de (bijgestelde) verwachtingen op aangekondigde maatregelen in Den Haag: productprijzen zullen als gevolg van de btw-verhoging van 19 tot 21 procent stijgen, terwijl consumenten de hand op de knip zullen houden. Aan inkoopzijde hebben winkeliers volgens ING nog steeds te maken met relatief hoge prijzen.

In onderstaande tabel staan de omzetprognoses voor de verschillende retailsectoren in non food op een rij. Te zien is dat alleen de uitgaven aan persoonlijke verzorging op peil blijven volgens ING:



Spanningsveld
In onderstaande afbeelding wordt duidelijk in welk spanningsveld de Nederlandse non-food detailhandel zich bevindt:



Transformatieproces
Het aantal faillissementen en opheffingen loopt al enige tijd op, en daarmee de leegstand. Door vernieuwing, verjonging en professionalisering zullen de komende jaren nog veel meer retailers het strijdtoneel verlaten, stelt ING Economisch Bureau.

Het transformatieproces dat de non-food detailhandel zal doormaken stelt immers hoge eisen aan winkeliers. Uit het kwartaalbericht: ‘De concurrentiestrijd zowel offline als online en de klant optimaal bedienen vraagt om innovatie en creativiteit en stelt eisen aan management en personeel. Zowel tijd, capaciteit als investeringskracht zijn daarbij van belang.’

Belevingscentra
Volgens ING veranderen de functie en inrichting van fysieke winkels, die de consument vooral beleving moeten gaan bieden. 'Het aanhouden van voorraden in de winkel wordt minder belangrijk. Door online bestelmogelijkheden aan te bieden in de winkel, ondersteund door snelle en efficiënte thuislevering of click en collect punten kunnen orders worden voldaan. In kleding kan een klant zo makkelijker worden behouden indien een juiste maat niet op voorraad is. Door middel van virtuele pashokjes kan de klant kleding sneller en makkelijker passen. Kleding wordt geprojecteerd op je eigen profiel op het scherm. Dit soort toepassingen van technologie is ook mogelijk in andere typen winkels zoals woninginrichting om snel te zien hoe meubels in een bepaalde setting uitkomen. Winkels worden op deze wijze meer en meer belevingscentra waar de klant producten kan ervaren.’

U kunt het kwartaalbericht van ING hieronder downloaden (pdf).


Size: 90.3K bytes Modified: 2 June 2016, 13:48