Twinkle | Digital Commerce

E-mailmarketing: 3 manier om de relevantie te vergroten

2017-05-27
180101

E-mailings dienen relevant te zijn voor ontvangers om maximale resultaten te kunnen behalen. Zo kunt u relevantie aan uw berichten geven door het simpel plaatsen van de naam van de ontvanger in de onderwerpsregel of in de aanhef van het bericht.

Maar het kan ook dynamischer dan dat, door bijvoorbeeld aanbevelingen te geven op basis van aankopen uit het verleden of het surfgedrag. In een artikel op Practicalecommerce.com geeft Carolyn Nye, e-mailmarketingmanager bij USAData, drie eenvoudige methodes die u kunt implementeren om de relevantie van uw e-mailmarketingcommunicatie te vergroten.

1. Basispersonalisatie
De grootste misvatting met betrekking tot personalisatie is dat dit het simpel invoegen van de naam van de ontvanger in de onderwerpsregel of in het bericht zelf is. Hoewel dit een eenvoudig voorbeeld is van personalisatie, kan het bericht ook ieder ander element uit uw database bevatten dat uniek is voor die ontvanger. Personalisatie is het gebruik van ieder detail dat u weet van een persoon en wat u kunt toevoegen aan de tekst of de onderwerpsregels van een e-mail specifiek gericht op dat individu. Dit kan zijn de gemeente of stad waarin hij woont, de datum van zijn verjaardag, de naam van een huisdier of een specifieke aankoop uit het verleden. Hoe meer u weet van een individu, des te beter u een e-mailbericht kunt afstemmen op zijn persoonlijkheid, waardoor de relevantie van de e-mail toeneemt.



2. Dynamische content
Met dynamisch gegenereerde content hoeft een e-mailbericht maar ;e;enn keer te worden gemaakt, maar kan het op tientallen verschillende manieren worden weergegeven. Een voorbeeld hiervan is een fitnessketen met twintig verschillende locaties die een mail wil uitzenden met daarin een aanbieding waarbij de eerste maand van het lidmaatschap gratis is. De keten wil de ontvangers verwijzen naar de locatie die voor hen geografisch gezien het dichtst bij is met daarbij het adres, een afbeelding en unieke link van de website van die specifieke locatie. In plaats van het verzenden van twintig verschillende berichten en het segmenteren van de database op twintig verschillende manieren, kan dit dus ook eenvoudig worden gedaan door het gebruik van dynamische content en het verzenden van één e-mailbericht.
 



3. Op datum gebaseerde e-mail
Wilt u personalisatie naar een hoger niveau brengen, dan kunt u campagnes ontwikkelen die volledig gepersonaliseerd zijn. Een goed voorbeeld hiervan is een ‘Gefeliciteerd met uw verjaardag’-campagne. Als u verjaardagsinformatie opslaat is deze campagne eenvoudig in te stellen en het loopt automatisch. Deze mail kan verder worden gepersonaliseerd door het gebruik van de voor- of achternaam van de ontvanger of andere relevante informatie die u heeft over de persoon.

Bron: Practicalecommerce.com