Twinkle | Digital Commerce

10 beïnvloedingsfactoren op aankoopbeslissingen

2017-05-27
180101
  • 2:31

Op het grootste retailcongres ter wereld noemde Amy Africa, CEO van Eight by Eight, deze week een aantal zaken die veel invloed hebben op de kooplust. Het zijn factoren die nauw samenhangen met de werking van het brein.


Hieronder vindt u tien punten die, volgens de leer van de neuromarketing, belangrijk zijn voor de koopbereidheid.

1. Identificatie
Spreekt uw site echt uw bezoekers aan? Kunnen uw bezoekers zich identificeren met wat de site toont, vertelt en uitstraalt? Spreekt de site dezelfde ‘taal’ als uw bezoekers?

2. Contrast
Een contrast is efficiënt voor onze hersenen (weten we ook van de Gestalt wetten); we zijn zo ‘geprogrammeerd’ om verschillen en veranderingen in onze omgeving op te merken (survivaltechniek). Voor webwinkels betekent dit: wat zijn de ‘patroononderbrekers’ voor uw klanten op uw site? Veel mensen zeggen dat ze pop-up advertenties niet kunnen uitstaan - maar ze trekken uiteindelijk wel de aandacht. Een homepage carousel (roterende afbeeldingen of content) werkt ook effectief. Het stimuleert een bezoeker om iets langer op uw site te blijven zodat hij kan zien wat er volgt en zeker weet dat hij niets mist.

3. Bevattingsvermogen
Gebruikt u woorden op uw site die nietszeggend zijn voor uw klanten? Als zij deze niet begrijpen en termen als ‘revolutionair product’ of ‘flexibele aanpak’ niet eenvoudig kunnen visualiseren, zullen ze ook niet warm lopen voor het product of de dienst (of uw bedrijf).

4. Deadlines
Maakt u al gebruik van deadlines en creëert u een gevoel van urgentie? Stel in ieder geval korte deadlines.

5. Emotie
Het gaat om het verhaal dat u als webwinkelier vertelt (ten opzichte van het simpel verkopen van een product). Niet alleen in woorden, maar ook in beeld en de algemene look & feel van uw site. Wat is de eerste indruk die een klant krijgt?

6. Herinneringen
What do you remember? Our memories are terrible’, aldus Africa op het congres van de National Retail Federation. Door op elke pagina een richtinggevende actie te plaatsen of de klant eraan te herinneren om een bepaalde actie te nemen kunt u dit vereffen.

7. Inattentional blindness (voorbeeld).
We zien wat we willen zien – en we zien vaak niet hetgeen waar het omgaat. Zijn uw call-to-actions duidelijk en op elke pagina terug te vinden? Wat is belangrijk voor u en weet de bezoeker dat ook?

8. Gemakzucht
Consumenten die een zoekopdracht invoeren, kijken veelal alleen naar de eerste twee resultaten die worden getoond. Dit betekent voor u als webwinkelier dat u moet zorgen dat uw bestsellers tot de eerste twee resultaten behoren.

9. Statusgevoel
Status en reputatie zijn belangrijker dan geld. Dit is een belangrijk uitgangspunt voor social media; aantal likes en connections, de status van een persoon van een review, etc.

10. Schaarste
Zoals bekend: als iets zeldzaam is, dan willen we het hebben. Bedenk hoe u hier als webwinkelier gebruik van kunt maken. Geeft u een gevoel van schaarste en urgentie zodat de klant wordt geprikkeld om een product te kopen?

Bron: Blog.shop.org