Truus.nl is begonnen met de verkoop van verzorgingsproducten via Facebook. De 'shop', die kopers verwijst naar Truus.nl, is geïntegreerd in de Facebook-pagina van Jongegezinnen.nl. Dat is de online ontmoetingsplaats voor zwangere vrouwen en jonge gezinnen van Sanoma Media.
De 'Jonge Gezinnen Shop' is het eerste resultaat van een samenwerking die Truus.nl sloot met het uitgeefbedrijf. Sanoma Media Parenting, het uitgeefcluster waar Jongegezinnen.nl onder valt, hoopt meerwaarde te bieden aan zijn lezers, terwijl Truus.nl nieuwe klanten naar zijn webwinkel vol huishoudelijke- en verzorgingsproducten wil leiden.
Aanbiedingen op prikbord
De Facebook-shop van Jongegezinnen.nl wordt een vast onderdeel binnen de 'redactionele social media planning' van de Sanoma-titel. Wekelijks krijgen fans een aantal aanbiedingen op hun prikbord te zien en daarnaast wordt hen iedere maand een specifieke aanbieding gedaan.
Procter & Gamble
Christian van Someren, algemeen directeur van Truus.nl, liet zich inspireren door de succesvolle Facebook-shops die fabrikant Procter & Gamble eerder in de markt zette: ‘Door dat soort initiatieven zijn wij gesterkt om de samenwerking aan te gaan met Sanoma Media. Op die manier ben je daar waar de consumenten toch al elke dag komen.’
Content en commerce
Truus.nl kiest er niet voor advertentieposities in te kopen; de pure player gaat naar eigen zeggen liever een langdurig en kwalitatief partnership aan met Sanoma Media, dat ook met zijn mode, vakantie- en interieurtitels werk maakt van de koppeling van content en commerce: Zo sprak Martijn van der Neut, uitgever van Sanoma's home deco portfolio, onlangs van 'shopable experiences'. Zijn collega Jeroen Cornelissen (manager travel) zei even daarvoor tegen Twinkle 'We willen bezoekers binden vanuit thematische content, en dat larderen met relevant aanbod van anderen.'
Naar 100 miljoen euro omzet
Truus.nl streeft naar een omzet van 100 miljoen euro in 2015, aldus Van Someren in een recent interview met Twinkle. U kunt het hier lezen.
NB: Christian van Someren spreekt morgenmiddag op de Thuiswinkel Update.
Noem je dit nou een Facebookshop? Zodra je op het product of op NuKopen klikt wordt je naar de site van Truus.nl gestuurd, overigens ook nog niet eens direct naar de product pagina (gemiste kans) maar naar een algemene actiepagina mnet tientallen producten.
Ik zie dit als niets meer dan een content page op Facebook met wat linkjes naar Truus.nl, heeft in mijn optiek niets met Facebook Commerce te maken. Gemiste kans, want met een echt volledige Facebook Commerce shop zou Truus.nl een voorloper zijn en daarmee veel free markerting hebben kunnen genereren.
F-Commerce bestaat in hoofdlijnen uit zeven varianten, onder verdeeld in twee hoofdcategorieen:
A. On-Facebook F-Commerce:
1. F-Stores
2. Facebook Credits
3. Facebook Deals (icm Places)
B. Off-Facebook F-Commerce:
4. Facebook In-Store Retail
5. Facebook Check-In Deals
6. Facebook Open Graph
7. Facebook Storefront (social oin Facebook, selling in webshop)
De termen 'shop' en 'storefront' worden bij Facebook shops vaak door elkaar gebruikt. Deze Truus is duidelijk een storefront; bezoekers worden direct vanuit de etalage naar de site van de verkoper gestuurd. Wie de mouse-over volgt komt ook uit op http://storefrontsocial.com, dat zegt voldoende.
Verder is het ook jammer dat de bovenste 3 producten voorzien zijn van een share button en de overige van een like button. Dat is onduidelijk voor bezoekers, daarnaast wordt een share of like nergens beloond of anderszins gestimuleerd.
Verder een goed initiatief.
ik zie dat de link in mijn reactie niet werkt, dat moet zijn: http://storefrontsocial.com
En dus ook http://www.addtofriends.nl ;)