Twinkle | Digital Commerce

Twaalf adviezen voor Facebook commerce

2017-05-27
230170
  • 5:45

Het nummer ‘The Twelve Days of Christmas’ is u wellicht bekend? Als link naar dit nummer en de feestdagen brengt Practical Ecommerce twaalf manieren om uw webwinkel te marketen met behulp van Facebook.

1. Creëer een Facebook-pagina
Het aanmaken van een Facebook-pagina voor uw webwinkel is prioriteit nummer één. Hier vestigt u uw digital outpost binnen het netwerk. Het opent de deuren naar vele mogelijkheden die hieronder staan beschreven.

Het aanmaken van een pagina kan heel eenvoudig door naar Facebook.com/pages te gaan, klik op Pagina Aanmaken en kies hier voor de Officiële pagina (dus niet voor een Communitypagina), selecteer de bedrijfscategorie en geef uw pagina een naam.



Het aanmaken van een Facebook-pagina is echter één ding. Het ontwerpen van een pagina die onderscheidend is en die de aandacht trekt van potentiële fans is een volgende stap.

Een manier om uw pagina ‘aan te kleden’ is door het maken van een aangepaste ‘welcome tab’ die een soortgelijke functie dient als de homepage van uw website. In feite moet u een Facebook-page als een micro-site zien met overeenkomstige tabbladen: welkom, about, contact en, zoals hieronder wordt besproken, een winkelwagentje.

Het ontwerpen van zo’n pagina is niet moeilijk met dank aan allerlei Facebook-toepassingen van derde partijen. In het artikel op Practicalecommerce.com wordt het volgende rijtje opgesomd:

Voor meer informatie over deze apps kunt u onderstaande artikelen lezen:

Four Apps to Create Facebook 'Welcome' Pages
10 Free Facebooks Apps for Ecommmerce Merchants

Hieronder vindt u voorbeelden van Facebook-pagina’s van kleinere webwinkeliers.





2. Maak een alias aan
Zodra u de 25 fans heeft bereikt, vraagt Facebook om een alias aan te maken – ook wel bekend als een ‘username’ of een ‘vanity url’. In essentie draait dit de url van (als voorbeeld)
http://www.facebook.com/pages/practicalecommerce/21252163696 naar http://www.facebook.com/practicalecommerce.



Als u deze drempel heeft bereikt, ga dan naar Facebook.com/username om uw alias vast te leggen. Facebook zal bevestigen of deze naam beschikbaar is; zo ja dan krijgt u de mogelijkheid om de door uw gekozen naam te selecteren. Een kleine waarschuwing: u kunt deze naam niet meer wijzigen of overzetten als deze eenmaal is vastgelegd. Dus zorg ervoor dat u zeker bent van uw keuze voordat u deze bevestigt.

3. Zorg voor interessante content
Als u een Facebook-pagina opzet, bouwt u in principe een community voor mensen die hun affiniteit voor uw merk uiten. Maar dat ze op de Like-button hebben geklikt, betekent nog niet dat ze met enige regelmaat de site zullen bezoeken. Hiervoor is boeiende, informatieve en leuke content nodig. Als beheerder van de pagina moet u zorgen dat fans een reden hebben om terug te komen; in dit geval ‘content is king’. Voorbeelden van content zijn: status updates, video en foto uploads, polls, wedstrijden of speciale aanbiedingen. Ook is het prima om van tijd tot tijd informatie over uw producten te plaatsen.; uiteindelijk zijn de producten vaak een aanleiding voor de consument om fan te worden.

Een goed voorbeeld van een webwinkel wat betreft het creëren van content is Well.ca, een online-retailer in gezondheids- en verzorgingsproducten uit Canada. Deze webshop update een paar keer per week de content op de website, variërend van productgerelateerde berichten tot ‘behind-the-scenes’ foto’s tot vragen die reacties van fans stimuleren.



Het voordeel van regelmatig posten is dat uw content als news-feeds op de persoonlijke pagina’s van uw fans verschijnen. Wat weer kan resulteren in een betere top-of-mind awareness van uw merk, meer verkeer naar uw pagina en groei van het aantal fans.

4. Betrek uw fans
Als fans eenmaal reageren op uw content, betrek ze dan in een actieve dialoog. Geef iemand de verantwoordelijkheid voor het bijhouden van opmerkingen. Idealiter is dit een persoon uit uw organisate.

Dit hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn als het klinkt. Er zijn tools die dit voor u kunnen stroomlijnen. In dit artikel kunt u een aantal voorbeelden vinden: 5 Timesaving Social Networking Tools.

5. Voeg een Facebook-winkelwagen toe
Facebook neemt actieve stappen om e-commerce om te zetten naar ‘f-commerce’. Eén van de manieren om dit te doen is de opname van winkelwagentjes. Onlangs nog heeft retailer JC Penny een volwaardige winkelwagen op de Facebook-pagina van het bedrijf geplaatst waarmee alle producten die ook in de webshop staan kunnen worden gekocht.

6. Adverteer
Adverteer om het aantal Likes te vergroten, het verkeer naar uw website te verhogen en uw producten te promoten. Onlangs nog heeft Facebook wijzigingen aangepast in de lay-out waardoor advertenties meer deel uitmaken van de pagina's.



Het advertientieplatform van Facebook werkt hetzelfde als Google: op basis van een self-contained, kosten-per-klik biedsysteem. Twee voordelen van Facebook Ads in vergelijking tot Google’s AdWords: het is goedkoper en het biedt meer mogelijkheden voor targeting.

7. Stuur een e-mailuitnodiging
Facebook biedt nu de mogelijkheid voor paginabeheerders om een maillinglijst te uploaden om zo mensen uit te nodigen om de pagina te ‘Liken’. Ga hiervoor naar de ‘Marketing’ sectie in het beheergedeelte en zoek de ‘Tell Your Fans’-optie. U kunt adressen uploaden vanuit Outlook, Constant Contact of bijna elke bron die een lijst met contactpersonen bevat, zoals Hotmail, Gmail en Yahoo!.



8. Zend updates naar fans
Facebook treedt steeds meer op als een e-mailmarketingplatform. Berichten kunnen worden verstuurd naar alle fans, maar ook naar bepaalde segmenten op basis van locatie, geslacht en/of leeftijd. Ga hiervoor wederom naar de ‘Marketing’ sectie in het beheergedeelte en kijk bij ‘Send an Update’.

Het is alleen momenteel nog niet mogelijk om HTML-berichten te versturen, maar alleen platte tekst. Desalniettemin kan het dienen als een aanvulling op de traditionele e-mailmarketing. Facebook houdt ook alle updates bij zodat u zicht kunt houden op uw verzonden berichten.

9. Verkrijg een Facebook-badge
Facebook biedt verschillende ‘badges’ die u kunt toevoegen aan uw webshop: profielbadge, fotobadge, Like-badge en een pagina-badge. Het meest waarschijnlijke is om te kiezen voor de paginabadge. U heeft wederom via het ‘Marketinggedeelte’ in uw account toegang tot deze optie.

10. Voeg een Like-box of een button toe op uw website
Vergelijkbaar aan badges, heeft Facebook ook een aantal, wat zij noemen, social plug-ins. Deze kunt u in uw site integreren door middel van een HTML-code. Een van de meest populaire plug-ins is de Like Box, een plug-in die beheerders van Facebook-pagina’s in staat stelt om Likes van andere website aan te trekken en te verkrijgen. Websitebezoekers kunnen zo zien hoeveel gebruikers de pagina ‘Liken’ en wie van hun vrienden dat precies zijn.



11. Voeg ‘Recommendations’ toe aan uw website
De Facebook Recommendations plug-in laat gepersonaliseerde aanbevelingen zien aan uw bezoekers, op basis van de sociale interacties met url’s binnen uw website. Daarnaast toont de plug-in url’s die bijvoorbeeld door vrienden zijn bezocht. Integratie van deze plug-in kan er op die manier bijvoorbeeld voor zorgen dat bezoekers van uw website nieuwe ‘plaatsen’ ontdekken en op basis van hun interesses en persoonlijke omgeving sneller bij de juiste pagina terechtkomen.

12. Maak gebruik van Facebook’s nieuwe registratietool
Een nieuwkomer in het arsenaal van Facebook’s social plug-ins is een registratietool waarmee website-eigenaren een snelle, sociale en eenvoudige sign-up kunnen bieden. Dit is een alternatief voor Facebook Login (voorheen bekend als Facebook Connect) en kan worden gebruikt als optie voor bezoekers die geen Facebook-account hebben. Het is een HTML-formulier die kan worden gebruikt als toevoeging, of als vervanging, voor uw huidige website-inschrijfformulier.



Bron: Practicalecommerce.com