Twinkle | Digital Commerce

Forrester: 16 procent meer eindejaarsinkopen op web

2017-11-08
180101
  • 1:09

De Amerikaanse online-consumentenbestedingen in november en december zullen 16 procent hoger uitkomen dan vorig jaar, verwacht Forrester Research. Daarmee snoept het web opnieuw marktaandeel af van de fysieke retail.

Over de hele linie zullen de Amerikaanse retailbestedingen in het holiday shopping season met 2,3 procent groeien, voorspelt de National Retail Federation. Een duidelijke plus, na krimp van de eindejaarsbestedingen in 2008 (met 3,9 procent) en het kleine plusje (0,4 procent) dat daar vorig jaar op volgde.

Kortingen promotieacties
Forrester Research verwacht dat Amerikanen deze en volgende maand voor 52 miljard dollar zullen besteden op het web. Dat is 16 procent meer dan vorig jaar, toen de online-bestedingen 8 procent hoger uitvielen dan in 2008. Volgens Forrester-analiste Sucharita Mulpuru zorgt de economische onzekerheid ervoor dat koopjesjagers steeds vaker hun slag slaan op het web, waar kortingen en promotieacties onverminderd hoogtij vieren.

Evangelie
Daar komt volgens Sucharita, spreker op de laatste Global E-commerce Summit, bij dat webshoppers in steeds meer categorieën aankopen doen online. Mensen die voorheen alleen boeken kochten op het web, durven het nu aan om schoenen of pampers aan te schaffen online, daartoe overgehaald door gevestigde namen als Amazon. Sucharita tegen The Wall Street Journal: ‘Mensen worden geëvangeliseerd door het kanaal als ze eenmaal zijn begonnen met het shoppen in een paar categorieën.’