Twinkle | Digital Commerce

ING: al ruim twee miljoen webverkopen in Rentepuntenwinkel

2017-05-27
20591
  • 1:24

ING heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 523.000 items verkocht in zijn Rentepuntenwinkel. Daarmee is het totaal aantal webverkopen via het spaarprogramma de twee miljoen gepasseerd. De shop trekt dagelijks tachtigduizend bezoekers.

Afgaande op de cijfers, verstrekt door woordvoerster Monique Bouwmeester van ING Retail, is de bank een serieuze speler op de Nederlandse webwinkelmarkt. ING koopt de producten voor het loyaliteitsprogramma, dat in 2006 startte als Postbank Rentepunten, zelf in.

Helft van de prijs
Het principe achter het loyaliteitsysteem is dat ING-spaarders producten of abonnementen voor de helft van de (advies)prijs kunnen kopen. De andere helft kunnen ze betalen met Rentepunten, die ze bovenop hun spaarrente ontvangen. Bij een bestelling in de Rentepuntenwinkel machtigt de klant de bank om Rentepunten af te boeken en het verschuldigde bedrag af te schrijven van zijn betaalrekening. Als de spaarder doneert aan een goed doel, verdubbelt ING het bedrag dat van zijn rekening wordt afgeschreven.

Prijsvechters
ING doet er volgens Bouwmeester alles aan om het aanbod in de Rentepuntenwinkel, nu bestaande uit ruim zevenhonderd producten, actueel, gevarieerd en scherp te houden: ‘Mocht een fabrikant of leverancier de adviesprijs bijstellen, dan doen wij dat uiteraard ook. Prijsvechters vinden we in ieder marktsegment, daarom houden wij vast aan de helft van de adviesprijs. Dat is helder voor de klant.’

Tegenwind
De populariteit van Rentepunten, die na drie jaar komen te vervallen, is volgens Bouwmeeester zeker het laatste jaar sterk toegenomen. Ze schrijft dit toe aan de kritische blik van klanten op hun uitgaven bij economische tegenwind. 'Waar mogelijk zie je dat ze aankopen doen via dit soort programma's.'