Twinkle | Digital Commerce

Tweederde laat product dag in winkelwagen voor aankoop

2017-05-27
180101
  • 1:45

Volgens de jaarlijkse 'Merchant Survey' van Paypal en Comscore zijn achtergelaten gevulde winkelwagens in 21 procent van de gevallen een gevolg van een gebrek aan vertrouwen in de webwinkel. Security club McAfee is hierop ingesprongen. Het keek onder meer naar de tijd die verstrijkt tussen kiezen en kopen.

Tekst: Ton Wesseling

McAfee levert een vertrouwenslabel voor webwinkels en heeft AB-testen uitgevoerd om uit te vinden wat de effecten zijn van het wel of niet voeren van hun security label. De resultaten van deze test zijn opgenomen in een zojuist uitgegeven white paper.

Tijdsduur tussen kiezen en kopen
Van mei 2007 tot en met mei 2009 zijn er 800 AB-testen uitgevoerd, waarbij ruim 163 miljoen bezoeken hebben geleid tot ruim 2,5 miljoen verkopen. Enige significantie is dus zeker van toepassing. Leuke bijkomstigheid is dat men heeft gemeten hoeveel tijd er zit tussen het in de winkelwagen plaatsen en het daadwerkelijk afrekenen door de mensen die daadwerkelijk kochten: 33 uur en 54 minuten.

Bron: Digital Window Shopping: The Long Journey to “Buy”, McAfee

Dit aantal is mooi in balans met een eerdere studie uit 2007, waarbij de gemiddelde wachttijd 34 uur en 16 minuten was. Belangrijke learning is dat het aantal directe kopers onder de 5 procent zit (let op: dit is een gemiddelde over vele verschillende soorten webshops) en dat het aantal personen dat meer dan één dag laat verstrijken tussen het plaatsen in de winkelwagen en het kopen liefst 64,6 procent bedraagt.

Conversieverbetering door voeren van security label
Uit de uitgevoerde AB-testen bleek dat varianten met het security label gemiddeld 10,85 procent meer conversie hadden dan de varianten zonder security label. Zichtbaar effect is dat hoe meer tijd zit tussen het plaatsen in de winkelwagen en het daadwerkelijk kopen door de bezoeker, hoe meer effect het toevoegen van het security label sorteert. Blijkbaar: hoe meer twijfel (of oriëntatie), hoe meer impact de bevestiging van veiligheid heeft.

Bron: Digital Window Shopping: The Long Journey to “Buy”, McAfee

Ton Wesseling is sinds begin september seniro strategy consultant bij Online Dialogue.

Dit artikel verscheen eerder op Webanalisten.nl.