Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: vijf verbeterplekken

2017-05-28
180101
  • 2:21

Als conversie optimalisatiespecialist duik ik bij een nieuwe klant altijd eerst in de bezoekersgedragsdata. Het helpt mij bepalen welke pagina's in aanmerking komen voor verbetering. Pagina's met grote aantallen bezoekers, te lange leestijden, te hoog aantal afhakers, te veel op-en-neerklikgedrag. Geen enkele website is perfect. Zodra ik weet waar ik ga verbeteren, wordt het tijd om te bepalen wat en hoe ik ga verbeteren. Als ik na al die jaren terugkijk herken ik daar een patroon in. Het zijn altijd dezelfde type verbeteringen waarmee in het begin het verschil wordt gemaakt.

Tekst: Ton Wesseling

Tip 1: Waarom
Waarom besta je, wat is je verhaal, wat is je missie? Waarom is het bedrijf ooit gestart? Wat zat je dwars en wat wilde je bereiken? Een mooi bondig blokje met persoonlijke informatie over het bedrijf, de mensen en wat je wilt bereiken wil je consequent laten terugkomen op je webpagina's. Dat zorgt ervoor dat bezoekers voor jou kiezen om wie je bent en wat je doet.

Tip 2: Minder content
Als ik een euro zou krijgen voor elke pagina die overbodig is op internet zou de geldpers harder moeten draaien… Bezoekers komen met een bepaalde reden naar je website. Die informatie willen ze snel zien en ze willen er goed doorheen kunnen scannen. Alle andere informatie is afleidend en overbodig. Een homepage of landingspagina heeft echt geen vijf verschillende boodschappen of ingangen nodig.

Tip 3: Visual cueing
De grafische elementen op je pagina dwingen je altijd een bepaalde kant op te kijken. Of naar zichzelf, maar vaker naar een ander deel van de pagina. Ik zie erg vaak tegengestelde richtingen. De buttonopmaak laat je dan de ene kant op kijken en de foto waar je op uitkomt kijkt weer terug. Laat het lijnen- en focusspel op een webpagina in balans zijn.

Tip 4: Call to action
Uiteindelijk moet de bezoeker natuurlijk ergens klikken voor een volgende stap. Deze button is vaak niet goed zichtbaar en staat vaak op een onduidelijke plaats. De call-to-action mag gewoon meerdere keren voorkomen op de pagina. Boven en vooral ook onder de belangrijke content. De juiste kleur, boodschap en vooral ook informatie rondom de knop maken veel verschil. Wat volgt er na de klik? Vertel het vooraf.

Tip 5: Product in beeld
Als de bezoeker eenmaal is verleid om een product of dienst te bestellen, of gewoon een vragenlijst of serviceformulier in te vullen, dan gaat het vaak fout. Niet technisch, maar visueel. De bezoeker krijgt een formulier te zien waar van alles moet worden ingevuld, maar de reden waarom dit zou moeten wordt niet meer getoond. Het visueel blijven tonen van het product, de dienst of de invulreden verhoogt de soft hyphenonversie nagenoeg altijd.

----------------------------

Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Ton Wesseling (chief optimization officer bij Online Dialogue) voor online analyse en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het volledige artikel leest u hier: http://anali.st/starttips.

----------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2014.