Twinkle | Digital Commerce

Wat is eigenlijk een webwinkel?

2017-05-26
171130

Wie die dit leest heeft er waarschijnlijk al een. Anderen denken: ‘Ik wil er ook een!’ Sterker nog: iedereen wil zo’n ding. Een eigen webwinkel. Op feestjes en in café's is het intussen onderwerp nummer één.

Het is niet meer: ‘Waar werk jij eigenlijk overdag?’ of ‘Wat rij jij?’ Nee, de nieuwe versiertruc is tegenwoordig: ‘Zeg eh … gebruik jij iDeal?’ Kids die op straat winkeltje spelen zie je trouwens ook niet meer. Ze hebben MyFirstShoppy, online.

Dan zou je toch denken dat al die webwinkeliers in spe weten wat een webshop eigenlijk is. Wat zo’n ding moet doen. In de praktijk blijkt dat niet zo te zijn: er is absoluut geen consensus over de vraag wat nu essentiële functionaliteiten zijn. Mag bijvoorbeeld een simpel online-formulier een webwinkel genoemd worden? Ik denk het wel: als dat formulier zijn doelstelling haalt, dan mag de eigenaar het met recht een winkel noemen. Zo ken ik een bedrijf dat tonnen in Google steekt om NAW’s te vergaren. Om die NAW’s vervolgens een infopakket te sturen waarmee ze naar fysieke winkels gelokt worden. Voor dit bedrijf is dat NAW invullen dus de conversie, de transactie. Met andere woorden: dat een winkel per se een kassa moet hebben, of iets moet verkopen, is geen onderdeel van de definitie.

Affiliate-hocus pocus
Wat wel door iedereen essentieel gevonden wordt is de online marketing. Dus zoekmachine-functionaliteit en affiliate-hocus pocus. Dat zie je dan ook terug in de reclame van de nieuwe generatie software. Allemaal schermen ze met automatische Google-functies, feeds voor advertentienetwerken etc. Maar de meeste bouwers, techneuten meestal, overdrijven het. Wat je dan ziet zijn lelijke, dertien-in-een-dozijn shops die hartstikke goed gevonden worden … door klanten die zich vervolgens te pletter schrikken van de vormgeving.

Zelf denk ik dat ‘beleving’ belangrijker is. Liever weinig kijkers en veel kopers, dan omgekeerd. Toch lijkt die vormgeving, het design, steeds meer bijzaak te worden. De meeste bouwers bieden dan ook niet meer dan een template: u kunt kiezen uit wel 10 kleuren, zolang het maar zwart is.

Voorkant en achterkant
Zoekmachinedingen, vormgeving ... het heeft allemaal met de ‘voorkant’ te maken. Dat een webwinkel ook een ‘achterkant’ (backoffice) moet hebben, is iets waar veel bouwers en potentiële winkeliers niet bij stilstaan. De meeste shop-software wordt bedacht vanuit de aanname dat de winkelier alles zelf doet, en dat het aantal orders zo klein is dat het ook zelf gedaan kan worden.

Een voorbeeld: ik ken bijna geen software die er standaard voor zorgt dat de NAW-gegevens uit een order automatisch worden aangemeld bij TNT of SelektVracht. In tegendeel, als u honderd orders heeft (hoop ik), dan denken die bouwers dat u het allemaal gaat zitten overtypen.

Ander voorbeeld: als u de artikelen in uw eigen garage opslaat, en er komt een nieuwe levering van de groothandel, dan ziet u in een oogopslag of de levering klopt of niet. En als het niet klopt, gaat u echt niet een rapportje aan uzelf zitten schrijven. Nu gaat u de opslag en de verzending uitbesteden. Dat betekent dat alle handelingen die u eerst vanzelfsprekend vond, dat u die nu gerapporteerd wil hebben: zoveel is er geleverd door de groothandel, zoveel orders zijn vandaag aan die en die verzonden …

Administratiekantoor
Kortom, een goede webshop is een administratiekantoor. Met een extra ‘administratielaag’ voor een externe partner. Maar helaas kom ik nog steeds shop-software tegen waarbij het niet eens mogelijk is om aan meerdere gebruikers aparte rechten te geven. Dus u als eigenaar mag bijvoorbeeld alles doen, uw accountant mag alleen naar de BTW kijken, de inpakafdeling mag alleen de orders uitprinten etc.

Backorders, ook zoiets. Webshop-bouwers gaan er van uit dat u altijd alles op voorraad heeft. Maar voor de meeste shops is dat juist helemaal niet het geval. Als u ‘het zelf doet’ weet u dus heus wel of u snel moet bijbestellen bij de groothandel, of dat u het zo van de plank pakt. Maar nu gaat u op vakantie. Uw invaller zoekt zich het apelazarus in uw garage, want op de order staat geen code dat dit nog snel besteld moet worden. Maar wat erger is: de bestelbevestiging aan uw klant zei niets over ‘een paar dagen levertijd’. Zit niet standaard in de software.

Vooral een managementstool
Wat is dus een webshop? Voor de een is het niet meer dan een etalage, voor de ander is het een advertentiemachine. Maar het moet vooral een tool zijn om administratieve processen te managen. Een instrument om de webwinkelier inzicht te geven in processen, statussen, klantgegevens, geldstromen en voorraden.