Twinkle | Digital Commerce

'Bezoek trekken grootste pijnpunt webwinkeliers'

2017-05-27
170130
  • 1:18

Nederlandse webwinkeliers beschouwen het trekken van bezoek naar hun site als de grootste moeilijkheid bij het runnen van hun online-verkoopkanaal. Marketing, conversie en techniek leveren minder kopzorgen op.

Dat blijkt uit het MKB Webwinkel Groei Onderzoek, dat PayPal en Text 100 in augustus lieten uitvoeren door Trendbox. Het bureau ondervroeg 203 beslissers van ondernemingen tot 250 man personeel naar hun e-commerce ervaringen.

Van de ondervraagden beschouwt 43 procent het trekken van bezoek als een moeilijkheid. Effectieve marketing (niet geheel los te zien van het nummer 1-antwoord) is voor 26 procent een zorg, waar de conversie slechts door 23 procent als lastig wordt ervaren. 19 procent noemt de techniek een obstakel.

Antwoord op de vraag: 'Welke moeilijkheden ondervindt u sinds uw online winkel / aankoopfaciliteit beschikbaar is voor klanten?'

Het genereren van traffic wordt overigens ook het vaakst genoemd als webwinkeliers gevraagd wordt naar moeilijkheden die het afgelopen jaar zwaarder zijn gaan wegen.

Voor de live-gang
Trendbox vroeg de respondenten ook naar de hindernissen voorafgaand aan de live-gang van hun webshop. Opvallend is dat 27 procent helemaal geen moeilijkheden noemt. ‘Realisatie duurt langer dan verwacht’, is met 23 procent het meest gekozen antwoord, gevolgd door ‘vinden van tijd om de webwinkel te realiseren'.

Aanleiding en voordelen
Als aanleiding voor het openen van het online-verkoopkanaal wordt serviceverbetering het meest genoemd. De respondenten zien omzetverhoging en de uitbreiding van het klantenbestand als de grootste voordelen van een webwinkel.

Het complete MKB Webwinkel Groei Onderzoek, waarin ook resultaten staan over budgetten, omzetten en ingezette marketingmiddelen, vindt u hier.