Afgelopen donderdagavond kwamen de eerste signalen over Ediscount-store.com binnen bij de vereniging. Consumenten merkten op dat de webwinkel ten onrechte het Thuiswinkel Waarborg voerde.
Vrijdag direct actie ondernomen. Daar bestaat een mooi protocol voor op het secretariaat: bevestiging zoeken bij derden (KvK, McAfee), de bron opzoeken (advertenties op Marktplaats, Speurders) en handelen (emails schrijven, anderen in de keten aanspreken op hun verantwoordelijkheid).
Inmiddels is de webwinkel uit de lucht gehaald door hosting provider Mijnhostingpartner.nl.
Blijft het gevoel natuurlijk hangen dat dit soort malafide praktijken moeilijk te voorkomen is. Maar steeds vaker weten de consumenten Thuiswinkel.org in dit soort gevallen te vinden. Lid of geen lid. Ank van Heeringen, verantwoordelijk bij de vereniging voor afhandeling consumentenklachten, weet vaak als een van de eerste in de markt wanneer waar iets loos is. Steeds vaker kan de vereniging dan ook steeds sneller handelen. Waarbij zij de bedrijven in de keten aanspoort hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Wat afgelopen vrijdag en afgelopen weekend ook is gebeurd.
Het spel spelen langs de juridische weg zou niet hebben gewerkt. Dan hadden we vrijdag een aangetekende brief moeten schrijven met het dringende verzoek ons logo op de homepage van de webwinkel weg te halen. Om vervolgens ergens deze week aangifte te doen, alhoewel ik niet zou weten waar ik dat dan had moeten doen. Ze zien me al aankomen bij het lokale politiebureau.
Aanmelden bij het nationale Meldpunt Cybercrime is vooralsnog voorbehouden aan kinderporno en terrorismemeldingen. Het blijft een doorn in het oog dat we als webwinkels niet eens fraude kunnen melden. Nog beter zou zijn dat we als webwinkels centraal aangifte kunnen doen van fraude. Het enige wat we kunnen doen als sector is de KLPD en andere autoriteiten met dit gegeven confronteren. Wellicht dat we deze keer kiezen voor een aangetekende brief.
ik heb ook eens een aangetekende brief gestuurd in zo'n geval. Kwam gewoon ongeopend terug. Beter is een telegram, dat wordt zeker bezorgd.
'ze zien me al aankomen bij het politieburo'? En terecht. ik snap wel als je er zelf bij betrokken bent dat het heel wat lijkt, maar waar hebben we het over? Sorry hoor Wijnand maar ik zou het van de zotte vinden als je vind dat de politie dit zou moeten oppakken. En de termen 'fraude' en 'cybercrime' mogen wat mij betreft wel vooraf gegaan worden door 'mini-'. (het was niet mijn site trouwens hoor!!)
nog even over dat uit de lucht halen door de provider op aanraden van Thuiswinkel; dat kan volgens mij niet door de beugel. Wat is hier aan de hand? wat heeft deze site misdaan? Het onterecht voeren van het logo is toch hopelijk niet de reden dat de provider jullie instructies volgt? Die provider is dan echt verkeerd bezig!
@Alex: "Die provider is dan echt verkeerd bezig!" Dat ben ik niet met je eens. Een webwinkel die het Thuiswinkel-waarborglogo op de website plaatst doet dat moedwillig en wil bezoekers en klanten doen geloven dat zij lid is van Thuiswinkel.org en daarmee de richtlijnen volgt die o.a. de Consument zekerheid biedt. Dat is dus misleiding van de bezoeker en klant. Ik zou als hostingprovider daar geen medewerking aan willen verlenen, en ik kan me voorstellen dat geen enkel zichzelf respecterend bedrijf wil meewerken aan de misleiding van Consumenten. Dat beschadigt de eCommerce en daar is niemand bij gebaat...
Misschien een idee om ze een logo te laten maken met de tekst: Wij zijn geen lid van Thuiswinkel.org ;-)