Twinkle | Digital Commerce

Reissite komt met mobiele hotelzoeker

2017-11-09
  • 3:40

Locatiegebaseerde toepassingen voor de mobiele telefoon: de tijd is er rijp voor, meent Travelta, online-aanbieder van reisoplossingen. En het bedacht en ontwierp de mobiele hotelzoeker, waarmee je waar dan ook ter wereld, met je mobiel een hotelkamer in de buurt kunt vinden én boeken. Ingewikkeld? 'We hoefden alleen maar een interface te bedenken.'

Tekst: Jaap van Sandijk

Het heeft zo zijn voordelen om als ICT-bedrijf buiten de Randstad gevestigd te zijn. Dat ondervond Paul van der Klooster, managing director van de Zwolse interactieve reissite Travelta. Nadat hij, met een aantal collega's, na afloop van een concert in de Amsterdamse poptempel Paradiso de laatste trein naar de Overijsselse stad had gemist, was het zaak om zo snel mogelijk een hotel te zoeken. Zou het eigenlijk niet gemakkelijk zijn, bedacht het groepje ICT'ers, om op je mobiel een overzicht van beschikbare hotels in de buurt te krijgen, plus de mogelijkheid om direct een kamer te reserveren?

80.000 hotels wereldwijd
De ervaring met de gemiste trein vormde de aanleiding voor Travelta.mobi, volgens eigen zeggen 's werelds eerste locatiegebaseerde hotelzoeker voor mobiele telefoons. Buiten de beschikbaarheid van hotels, gesorteerd op afstand van de gebruiker, toont Travelta.mobi up-to-date informatie over de beschikbare hotelkamers, incheck- en uitchecktijden, hotelfoto's en het aantal sterren dat het hotel heeft. Nadat de gebruiker een keuze gemaakt heeft, kan hij een kamer reserveren via een (inter)nationaal telefoonnummer, na vermelding van een getoond referentienummer. Dat referentienummer is belangrijk, want daarin zitten de inkomsten van Travelta.mobi, dat samenwerkt met partners als Bookings.com en Hotels.com. Het aanbod is daardoor behoorlijk: 80 duizend hotels wereldwijd.

Travelta.mobi, dat 5 januari van dit jaar werd gelanceerd, is achteraf bezien een logische volgende stap voor Travelta, online-aanbieder van reisoplossingen, zegt Van der Klooster. 'Het afgelopen jaar is in de branche veel gepraat over locatiegebaseerde oplossingen. Als je daarbij bedenkt dat het gebruik van mobiel internet sterk toeneemt, is de tijd gewoon rijp voor deze dienst.'

Geen grote investering
De werking van de locatiegebaseerde mobiele hotelzoeker is vrij eenvoudig, demonstreert Van der Klooster. 'De gebruiker hoeft alleen maar Gears, een stukje open-sourcesoftware van Google, op zijn mobiel te installeren, zodat je telefoon altijd precies weet waar hij is. Via Windows Mobile surf je naar travelta.mobi, die al gekoppeld is met de database van Travelta.nl. Vervolgens maak je een keuze uit het aanbod en bel je gratis via getoond telefoonnummer met een callcenter van Bookings.com, waaraan je in je eigen taal de boeking bevestigt.' Béllen? Zou boeken via e-mail of sms niet gemakkelijker zijn? 'Daar hebben we even aan gedacht', zegt Van der Klooster, 'maar dat is niet zo handig. Je moet namelijk best veel gegevens invoeren en dat is gewoon niet zo praktisch op een klein apparaat.'

Commercieel vlaggenschip
Of de hotelzoeker het commerciële vlaggenschip van Travelta wordt, staat te bezien. Voorlopig is die status weggelegd voor de boekingssite. De locatiegebaseerde mobiele hotelzoeker moest het in de eerste weken na de start doen met zo'n tweehonderd bezoekers. Na marketingcampagnes op vooral mobiele netwerken hoopt Van der Klooster, die Hogere Informatica studeerde in Zwolle, dat aantal echter te verhogen. En als het onverhoopt niet mocht lukken? 'Een echt grote investering is Travelta.mobi niet geweest', aldus de managing director. 'Voor de mobiele hotelzoeker hoefden we alleen maar een interface te bedenken, want de database hadden we al.'


15.000 bezoekers per dag
Travelta is van oorsprong aanbieder van een contentmanagementsysteem (cms) voor touroperators. In 2005 bracht het bedrijf een cms op de markt dat opviel door zijn compleetheid: voorraad, planning, online publiceren, marketingmodules, boekingsmodule: alles zat erin en was op redelijk eenvoudige wijze te gebruiken. 'Onze eerste klanten waren de kleine touroperators en ook opvallend veel vakantiebusbedrijven', vertelt Van der Klooster. 'We ontdekten dat deze traditionele bedrijven het moeilijk vonden om voor hun marketing en promotie buiten de geijkte paden te treden. Lezersaanbiedingen en folders - verder dan dat kwamen ze niet. Om onze klanten online een commerciële push te geven hebben we toen onder de paraplu Travelta.nl het gezamenlijke aanbod van onze klanten bij elkaar gebracht. Later kwamen daar ook andere organisaties bij. Niet alleen direct sellers, maar ook grote touroperators als Arke, Oad en Neckermann werden aan onze site gelinkt.'

Door dat complete aanbod van Nederlandse touroperators trekt Travelta.nl 15 duizend bezoekers per dag. Per jaar verwezenlijkt de site een 'meer dan substantiële boekingsomzet bij de touroperators'. 'Het unieke van onze site is het filtersysteem: je kunt je zoekactie steeds verder verfijnen, tot en met het niveau van verblijfstype en accommodatietype.' Daarnaast heeft de site een sociale component: bezoekers kunnen er terecht voor beoordelingen, foto's en uitwisseling van ervaringen.

Sinds december 2008 is er naast Travelta.nl ook een Travelta.be.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 02-2009