Twinkle | Digital Commerce

Notice and Take Down gedragscode

2017-05-26
171130
  • 1:28

Op 9 oktober heeft staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken de Notice and Take Down gedragscode officieel in ontvangst genomen. De code is onder de vlag van de Nationale Infrastructuur Cybercrime (EZ) door marktpartijen als KPN, XS4ALL, ISPConnect, Dutch Hosting Provider Association, NLKabel, Ziggo, UPC, CAIW, Zeelandnet en SIDN opgesteld. Notice and takedown is de wettelijke procedure, die bedoeld is voor webhosters of andere internetdienstverleners. In deze blog voor Twinkle zal ik me richten op de webwinkelaanbieders. Een initiatief als dat van WebArchitetcs, waarover ik deze week las op Twinkle, zou de Notice and Take Down gedragscode kunnen hanteren.

Notice and takedown werkt als volgt: op basis van een klacht (notice) moet de webwinkelaanbieder onderzoeken of het materiaal, dat wordt aangeboden via de betreffende webwinkel, illegaal is. Als dit evident is, moet de webwinkelaanbieder het verwijderen (takedown). Laat hij dit na, dan wordt hij zelf aansprakelijk voor het materiaal.

Dit lijkt eenvoudig, maar is dat in de praktijk vrij lastig. Klagers weten vaak niet goed bij wie ze terecht kunnen, of ze krijgen onvoldoende inzicht in de afhandeling van hun klacht.
Een ander probleem dat echter speelt: webwinkelaanbieders grijpen te snel in, of juist niet snel genoeg. En in sommige gevallen wil de klager niet alleen het materiaal verwijderd hebben, maar ook de naam en adresgegevens van de plaatser om deze voor de rechter te kunnen dagen voor bijvoorbeeld inbreuk op auteursrechten. De wet voorziet hier niet in. In de gedragscode zijn door bovenstaande bedrijven nu heldere afspraken gemaakt over wie welke rol heeft.

De code voorziet in een duidelijke procedure en is daarmee erg nuttig voor elke internetdienstverlener, dus ook voor webwinkelaanbieders. Aan de inhoud van het wettelijk regime verandert de code (natuurlijk) niets. De webwinkelaanbieders moeten zelf inschatten of materiaal 'evident onrechtmatig' is.