Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe website, klanten weg

2017-05-26
  • 3:12
Nieuwe webshopNa jarenlange ervaring met je webwinkel zit je boordevol ideeën over hoe het beter en mooier kan. Je ontwerpt zorgvuldig een nieuwe website, met misschien meteen een uitgebreider productaanbod. Vol trots wordt 'ie in gebruik genomen. En dan blijven de bezoekers weg...
 
Het gevaar van een nieuwe website
Een mogelijk gevaar van een nieuwe website is dat zoekmachines minder bezoek gaan leveren. Dat kan tijdelijk zijn, maar ook permanent. De schade is het grootst als je oude website goed vindbaar was via zoekmachines en je in het nieuwe ontwerp geen rekening hebt gehouden met een zoekmachinevriendelijk design. De terugval van het aantal bezoekers is dan permanent en de terugval in omzet meestal evenredig. Vaker zie ik dat de nieuwe website in principe zoekmachinevriendelijker is dan de oude, maar dat de migratie van de ene naar de andere website niet goed geregeld is.
 
Wat doen zoekmachines met een nieuwe website?
Er zijn verschillende scenario's en combinaties van scenario's mogelijk als een website wordt vernieuwd:
 
  1. De url's wijzigen niet, alleen de layout is vernieuwd;
  2. Het domein wijzigt niet, maar de rest van de url's wel. Bijvoorbeeld: Product A stond op www.winkel.nl/winkel/producten/productA.html, maar staat in de nieuwe website op www.winkel.nl/productA.aspx;
  3. Er wordt een andere webserver (met een ander IP-adres) in gebruik genomen;
  4. Het domein wijzigt, en daarmee ook alle url's;
  5. Er verdwijnt content (producten);
  6. Er komt nieuwe content bij.
In het algemeen hebben zoekmachines vooral moeite met situatie 2, 4 en 5. Een zoekmachine heeft een lijstje url's van je website (lees: domein) beschikbaar. Regelmatig komt 'ie kijken of de content op die url's is gewijzigd. Een zoekmachine onthoudt ook zaken als: welke andere websites linken naar de url, hoe link je zelf naar de url, hoe oud is de url en hoe vaak wijzigt de content. Kortom, van elke url bestaat een uitgebreide historie die helpt een goede positie in de zoekmachine te bereiken en te behouden. Als plotseling de url www.winkel.nl/winkel/producten/productA.html en nog een heleboel anderen zijn verdwenen, dan is die historie waardeloos geworden. Een zoekmachine kan niet raden dat het product dat op deze url stond nu ineens op www.winkel.nl/productA.aspx staat. De historie moet weer helemaal opnieuw worden opgebouwd. Het gevolg is dat een website binnen een paar weken veel lager zal komen te staan in zoekmachines. Het kan maanden duren voordat het aantal bezoekers weer enigszins op niveau is.
 
Voorzorgsmaatregelen voor zoekmachines
Een goede voorbereiding is cruciaal als (een deel van) je omzet afhankelijk is van zoekmachines. Neem liever een maand later die nieuwe website in gebruik, dan vandaag zonder voorbereiding. Anders krijg je er spijt van, daar kunnen meerdere grote en kleine firma's inmiddels over meepraten. Het is niet leuk als je maandenlang 30% minder bezoek krijgt.
 
Door op de juiste manier redirects te configureren kan al veel leed worden voorkomen. Een zoekmachine of bezoeker die naar www.winkel.nl/winkel/producten/productA.html surft zal dan automatisch naar www.winkel.nl/productA.aspx worden geleid. De historie van de oude url blijft op deze manier ook behouden. Maar dat is niet alles. Wie verkoopt via affiliateprogramma's zal voorzorgsmaatregelen moeten nemen. Als je adverteert via banners of in zoekmachines zul je de migratie ook op dat terrein moeten voorbereiden. Je zult de belangrijkste websites die naar je linken na de migratie moeten inlichten. Content die niet langer beschikbaar is zal uit een zoekmachine verwijderd moeten worden om te voorkomen dat bezoekers iets gevonden denken te hebben en dan teleurgesteld worden.
 
Is dit echt allemaal nodig?
Kijk in je webstatistieken, dan weet je het antwoord. Voor de meeste websites zal blijken dat niet iedereen zijn bezoek aan de webwinkel start op de homepage. Velen zullen via een zoekmachine direct op een productpagina de website binnenkomen. Dat zijn de bezoekers die je zonder voorbereiding tijdelijk of permanent kwijtraakt. Het is dan alsof je verhuisd zonder je klanten een verhuisbericht te sturen. Je klantenkring zal opnieuw moeten worden opgebouwd. Als je het bezoek via zoekmachines stabiel wil houden is het de moeite waard om eens goed in kaart te (laten) brengen wat er allemaal moet gebeuren.
 
Wie heeft z'n website al eens gemigreerd? Is er toen rekening gehouden met zoekmachines? Waren er effecten op de bezoekersaantallen en/of omzet merkbaar?