Twinkle | Digital Commerce

Virtuele schapruimte voor gamers

2023-07-04
1440810
  • [nieuws]
  • 0:50

Microsoft stelt gebruikers van spelcomputer Xbox 360 in de gelegenheid zelf games te ontwikkelen en verkopen. Ze kunnen tot zeventig procent van de behaalde omzet in hun eigen zak steken.

Om toegang te krijgen tot de virtuele schappen van Xbox Live Marketplace moeten amateurontwikkelaars eerst lid worden van de XNA Creator's Club. Dat kost jaarlijks 99 dollar. Apple hanteert een vergelijkbaar model. Ook daar betalen ontwikkelaars 99 euro om hun games via iTunes te kunnen verkopen. Microsoft laat zich er echter op voorstaan dat het gebruik maakt van peers; de games worden alleen in de etalage gezet als ze de goedkering van collega-gamers kunnen wegdragen.

De verkoop van gebruikersgames gaat in de herfst officieel van start. Microsoft hoopt het aantal beschikbare games op Xbox Live in korte tijd te verdubbelen. Community is het toverwoord: 'De games worden gebouwd door de community, voor de community en gemanaged door de community', aldus Microsoft.

Bron: pcmweb.nl