Twinkle | Digital Commerce

Webwinkelier angstig stil na oproep NMa

2017-05-26
  • 1:33

Zo kopte Emerce donderdagmorgen. Volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) leverde de oproep eerder dit jaar in Vara's Kassa geen goed geformuleerde of gedocumenteerde klachten op. Ook de Telegraaf berichtte eerder dit jaar over het fenomeen van 'dual pricing', waardoor de facto de consument teveel geld betaald bij webwinkeliers, omdat die gedwongen worden bepaalde verkoopprijzen te hanteren.

Webwereld belde me net om te vragen of er dus sprake is van loos alarm en hoe het dan kon dat er geen klachten bij de NMa waren binnengekomen. Los van het feit dat de NMa doorgaans geen mededelingen doet over klachten en onderzoek, klopt het natuurlijk dat webwinkels niet al te scheutig zijn met het verstrekken van goed geformuleerde en goed gedocumenteerde klachten. Ik ken nog weinig klokkenluiders waar het in deze transparante wereld goed mee is afgelopen.

Het ontslaat de NMa natuurlijk niet van de plicht om gewoon haar werk te doen. Waar rook is kan er vuur zijn en het is aan de NMa om dat vast te stellen en een oordeel te vellen. De NMa kan zich dan ook niet verschuilen achter het feit dat er blijkbaar onvodoende goed geformuleerde en goed gedocumenteerde klachten zijn binnengekomen. Want vanuit Thuiswinkel.org zijn er wel degelijk een tiental klachten doorverwezen.

De NMa-zegsvrouw zegt over de weigerachtige houding van ondernemers dat ze niet met naam en toenaam bekend worden uit vrees dat de leverancier het contract opzegt. Dat zal best wel, zie mijn opmerking over klokkenluiders. Maar is het niet aan de NMa om met discretie en voldoende waarborgen het vertrouwen van de ondernemer te winnen, zodat klachten wel goed geformuleerd en gedocumenteerd worden?

Webwinkeliers kunnen zich melden via het secretariaat van Thuiswinkel.org , NManet.nlConsuwijzer.nl of het telefonisch NMa-loket op 0800-0231885.