Twinkle | Digital Commerce

AFM: Meederheid kredietadvertenties deugt

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 0:57

krediet-googleDe overgrote meerderheid van zoekmachineadvertenties voor krediet blijkt te voldoen aan de reclameregels. Dit constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na een onderzoek van 655 online tekstadvertenties op Google van 65 kredietaanbieders.

Van de onderzochte advertenties bleken twintig advertenties (ongeveer 3 procent) van zestien partijen niet te voldoen aan de reclamevoorschriften. De AFM dreigt met optreden als deze partijen de betreffende reclames niet snel aanpassen.

Dingen waarmee kredietaanbieders de fout in gaan, zijn onder meer het noemen van een rentepercentage of maandlast zonder dat een krediettabel wordt opgenomen. Dit is verplicht voor advertenties waarin rentepercentages of maandlasten worden genoemd.

De AFM geeft toe dat het gezien het formaat van een zoekmachineadvertentie, vrijwel onmogelijk is om een tabel op te nemen. 'Daarom gebruikt de overgrote meerderheid van de adverteerders meer algemene bewoordingen in plaats van een maandlast of rentepercentage', aldus de toezichthouder op de financiële markt.

Het onderzoek naar de tekstadvertenties is een vervolg van een eerder onderzoek naar kredietbanners dat vorig jaar is gestart. De AFM beschouwt zoekmachineadvertenties als zelfstandige reclame-uitingen en dus moeten ze aan de reclameregels voldoen.