Twinkle | Digital Commerce

Mobiel, camera's en kansen

2017-05-26
800600
  • 4:02

Al eerder schreef ik over de kansen die het mobiele internet ons brengt. Ik stelde toen, dat als je als ondernemer van die kansen gebruik wilt maken, je je het best kunt focussen op de unieke kenmerken van het nieuwe ‘Mobiele fenomeen’.

Mobiel is persoonlijk, always on, altijd bij je, bevat straks betalingsmogelijkheden en bevat tools om content toe te voegen (foto & videocamera in je mobiel bijvoorbeeld).

Laten we vandaag eens wat extra focussen op dat laatste punt – met een mobiel heb je altijd contentcreatietools bij je. Die content kan tekst, foto of film zijn!

Tekst

Kortom, als je als webwinkelier iets met mobiel gaat doen, denk dan ook aan de input die de mobiele gebruiker kan leveren!

Content creëren? Met die kleine toetsen? Toegegeven, de meeste mensen boven de 24 jaar zijn niet razendsnel met de kleine toetsjes op hun telefoon. Er worden dus weinig romans getypt op een mobiel. En dan die magere 160 karakters die je in je SMS mag proppen. Daar kan je toch niets in kwijt?

Dat die toets- en ruimtebeperkingen leiden tot een nieuw, korter taalgebruik, dat is ons allemaal reeds een paar jaar bekend. Maar soms leiden die beperkingen zelfs tot verrassende initiatieven. Gedichten van Precies160 bijvoorbeeld bevatten exact 160 karakters. Je kunt ze SMS’en zodat ze op de site verschijnen. Verder plaatst NRCnext iedere dag zo’n ‘160’ in haar papieren krant.

Dat je in berichtjes met weinig woorden soms veel kunt vertellen op exact het moment dat je het kwijt wilt, blijkt ook als je je eens verdiept in Twitter. Geen idee wat dat is? Bekijk dan deze presentatie van Erwin Blom.

Maar terwijl ik gezellig aan het keuvelen ben over een beperkt aantal karakters en onhandige toetsenborden, wordt dit probleem natuurlijk langzamerhand wel een beetje opgelost. Steeds meer mobieltjes bevatten een Qwerty toetsenbord. En SMS is lang niet meer de enige manier om geschreven tekst te communiceren via je mobiel, de e-mails en blogposts geschreven op een mobieltje vliegen inmiddels om je oren!

Waarom dan allemaal via een mobiel? Omdat je ‘m altijd bij je hebt, en de content kan leveren op het moment dat het nog van belang is. Vipspotting is hier een mooi voorbeeld van. Sommige mensen vinden het leuk om bekende Nederlanders tegen te komen. Om de kans te vergroten dat je ze tegenkomt, kan je Vipspotting in de gaten houden. Daar posten goedwillende amateur paparazzi, wie zij gezien hebben op welke plek en wanneer. Natuurlijk is deze info voor de ‘Vipaholic’ onder ons niet zo interessant meer als die informatie met uren vertraging wordt gepost, de BN’er zal zich dan natuurlijk wel weer verplaatst hebben. Posten via je mobiel is dan dus een uitkomst. Overigens ben ik blij dat ik zelf geen Bn’er ben....

Iets serieuzere voorbeelden betreffen grote ‘Citizen Reporters sites’ als het Koreaanse Ohmynews. Deze worden gedeeltelijk vol geschreven via een mobieltje. OhmyNews is een ‘digitale krant’ grotendeels gevuld door amateurs. Een aantal jaren geleden was het al zo krachtig, dat het bijdroeg aan de verkiezing van President Roh Moo Hyun die door de traditionele pers werd afgeschilderd als een kansloze, gevaarlijke linkse kandidaat. Power to the People!

Foto’s

Klagend meldde een vriend mij onlangs: Ik kan geen mobiel meer vinden zonder camera! En hij heeft dan ook bijna helemaal gelijk. Fotograferen met je mobiel gaat inmiddels een stuk verder dan die korrelige foto’tjes, je kunt er zelfs een cursusboek voor krijgen.

Terwijl je vroeger met foto albums sleurde, laat je inmiddels je facebook vrienden aan de andere kant van de wereld zien hoe gezellig dat barbecue feestje was. Klinkt overbodig? Een goede vriendin in Hongkong met veel bekenden in België en Engeland denkt daar heel anders over. Je weet wat er gebeurd bij je vrienden, je staat dichter bij elkaar zonder dat je ellenlange brieven hoeft te sturen, vertrouwde ze me toe.

Als je foto’s op een handige manier van je mobiel direct wilt distribueren, dan kan je gebruik maken van mobypicture. Op een eenvoudige manier post je dan je foto direct op Twitter, Flickr, Hyves, Blogger, Wordpress of Jaiku.

Leuk, maar wat kan je als webwinkelier hiermee? Nou, als ik een webwinkel had waar je t-shirts, mokken en linnen doeken met fotobedrukking kunt bestellen, dan zou ik het wel weten!

Video

Last, but zeker niet least, kan je je mobiel gebruiken als filmcamera. En dat dat grote gevolgen kan hebben blijkt uit het filmpje van de ophanging van Sadam Hussein. Zonder mobieltje had de wereld deze beelden niet gehad.

Een iets minder heftige, maar wel leuke gebeurtenis is Viva La Focus het Dutch Mobile Film Festival in Groningen. Filmpjes vanaf de mobiel werden getoond in een Groninger zaal én zijn te bekijken op de web. 

Hoe kan je deze video input nou gebruiken voor je webwinkel? Wellicht tijd voor een leuke actie in je webshop? Ik fantaseer even over een mogelijke actie voor een aantal webshops. Wie doet de beste modeshow met de kleding van the Sazzy Closet? Welk kind kan het leukste theater maken met de buigpoppetjes van Jan & Jans? Wie heeft het mooiste filmpje over de robuustheid van een Samsung M110 die van een gebouw afvalt en het overleeft?